سازمان تامین اجتماعی چگونه پدید آمد؟/ مهم ترین ارکان حمایتی در جامعه

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است.

میراث آریا: شاید برای بسیاری از افراد جالب باشد که فلسفه ظهور و بروز ارگانی مثل بهزیستی و تامین اجتماعی را بدانند. در اصل این ارگان مردمی در زمینه تحقق عدالت اجتماعی پدید آمده است و بیش از اینکه با حمایت‌های دولت مشغول به کار باشد، با حمایت‌های مردمی سرپا است. 

امروز بیست و پنج تیرماه به نام روز بهزیستی و تامین اجتماعی نامگذاری شده است. از این رو در این مطلب مروری بر چگونگی پیدایش این ارگان مردمی داریم. 

چرا سازمان بهزیستی بوجود آمد؟ 

سازمان بهزیستی در اصل سازمانی فرهنگی اجتماعی و امدادی است. بیش از هر چیز آنچه که باعث شکل گیری و پیدایش سازمانی مثل بهزیستی شد، گسترش خدمات توان‌بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تامین حداقل نیازهای گروه‌های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، بود و با بوجود آمدن این ارگان مردمی بسیاری از مردم محروم توانستند حداقلی برای بهتر شدن وضعیت معیشت خود پیدا کنند. 

موسس سازمان بهزیستی کیست؟ 

از بنیانگذاران این نهاد می‌توان به محمدعلی فیاض بخش و سید محمدباقر حسینی لواسانی اشاره کرد. 

بعد از انقلاب این نهاد از ادغام سازمان‌های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می‌کردند، فعال شد و سپس به موجب لایحه قانونی مورخ ۲۴ تیر 1359 و در جهت تحقق مفاد اصول سوم، بیست و یکم و بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از ادغام ۱۶ سازمان، نهاد، مؤسسه و انجمن خیریه به سازمان بهزیستی نامگذاری شد. بعد از آن در تیرماه سال ۱۳۸۳ بر اساس قانون ساختار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، این سازمان به همراه سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش جدا و به زیر مجموعه وزارت رفاه و تامین اجتماعی ملحق شد. 

خدمات بهزیستی کدامند؟ 

سازمان بهزیستی در چند بخش اورژانس اجتماعی، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی معتادان بهبود یافته، خدمت‌رسانی به کودکان کار و خیابان و… فعالیت می‌کند. 

از آنجایی که همیشه نام بهزیستی در کنار تامین اجتماعی می‌آید، در اینجا به عوامل پیدایش این ارگان نیز می‌پردازیم: 

عوامل پیدایش سازمان تامین اجتماعی

در جوامع بشری قطعا همه افراد از یک میزان درآمد و شرایط جسمی برخوردار نیستند و به همین دلیل سازمانی مثل تامین اجتماعی بوجود آمده تا بتواند به نوبه خود و تا حد امکان این افراد را در پرداخت هزینه‌های درمان و زندگی کمک کند.  

در اصل سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که ماموریت اصلی آن پوشش کارگران حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی است که بخش عمده منابع مالی آن از محل حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تأمین می‌شود و متکی به منابع دولتی نیست.  

تامین اجتماعی چه تعهداتی دارد؟ 

از مهم‌ترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی می‌توان به حمایت در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج اشاره کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402042502109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha