مراسم شکرگزاری اهالی نامانلو خراسان شمالی در فهرست رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ثبت مراسم شکرگزاری اهالی روستای نامانلو شهرستان شیروان در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان با اعلام این خبر بیان کرد: مراسم شکرگزاری اهالی روستای نامانلو واقع در شهرستان شیروان که هر ساله در بازه زمانی اواخر تیر تا اواسط مرداد برگزار می‌شود این آیین سنتی 28 تیرماه 1402 با شماره ۲۰۲۱۱۱۰ در سطح استانی در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: اهالی روستای نامانلو از روستاهای توابع بخش سرحد شهرستان شیروان و اهالی روستاهای اطراف پس از آنکه برداشت محصولات باغی و زراعی خود را انجام دادند، شورای روستا یا ریش‌سفیدان روزی را برای مراسم شکرگزاری مشخص می‌کند.

مستوفیان با اشاره به اینکه برداشت محصول، اواخر تیرماه تا اوایل مرداد به اتمام می‌رسد، مراسم نیز در پایان همین ایام برگزار می‌شود، گفت: این مراسم در محلی به نام کوه زکریا که در دشت گلول واقع‌ شده، برگزار می‌شود و آن‌هم بدین صورت است که اهالی از شب قبل از آغاز مراسم و یا صبح زود روز مراسم به دشت گلول حرکت می‌کنند.

همچنین این آیین با شماره ثبت ۵۵ در 28 آذر سال 1388 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042902386

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha