مراسم گندم‌کوبی روستای انجرک بافت کرمان ارزش ثبت ملی دارد

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت با اشاره اینکه قدمت مراسم سنتی گندم‌کوبی انجرک به 100 سال پیش باز می‌گردد، گفت: این مراسم سنتی ارزش قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، علی نجفی‌نژاد اظهار کرد: هرساله در ایام ماه محرم در روستاهای مختلف شهرستان بافت مراسم و آیین‌های مذهبی ویژه‌ای برپا می‌شود که هرکدام از آنها ارزش ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارد.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافت افزود: در ایام محرم هیات‌های مذهبی با حضور جمع کثیری از مردم و عزاداران به اجرای برنامه می‌پردازند که هیات بالا باغا و هیات پایین باغا با بیش از 80 سال قدمت از قدیمی‌ترین این هیات‌هاست.

او با بیان اینکه هیات‌های مذکور از حضور مداحان و نوحه‌خوان‌های قدیمی بهره می‌برند که نام هر کدام از آنها می‌تواند در آثار ناملموس کشور ثبت شود، بیان کرد: حاج علی حسینی معروف به حاجی روضه خان و حاج علی رجایی و حاج محمد حسین شمس‌الدینی از آن جمله هستند.

نجفی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در طول ایام محرم مراسم‌های مختلف دیگری همچون چاووش خانی، شده گردانی، گهواره گردانی، طبخ آبگوشت و توزیع در بین عزاداران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402042902393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha