نخستین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی برگزار شد 

نخستین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد. 

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، نخستین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان ۲۹ تیر ۱۴۰۲ به ریاست یاسر رهبردین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، ایمان دهاقین، نماینده قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیران دستگاههای اجرایی تعدادی دیگر از اساتید دانشگاه ،کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی در سالن شهید سلیمانی استانداری برگزار شد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه اظهار کرد: استاندار در ۱۴ ماه گذشته به اغلب شهرهای استان سفر کرده و بیش از هزار مصوبه در این سفرها تصویب شد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هم در بخش عمرانی و هم میراث‌فرهنگی سهم خوبی داشت. 

یاسر رهبردین با اشاره به ظرفیت‌های آذربایجان غربی اضافه کرد: ۲۵ درصد پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار داشته و آذربایجان غربی تنها مرز زمینی مشترک با ترکیه را دارد که دروازه ورود به اروپا محسوب می‌شود و در کنار آثار تاریخی و گردشگری بی‌شمار این استان می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد. 

او ادامه داد: امسال آذربایجان غربی میزبان چند رویداد ورزشی مهم بوده و در آینده نیز مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در ارومیه برگزار می‌شود که در این مسابقات ۱۸ تیم حضور خواهند داشت و همین رویدادها موجب رونق واحدهای اقامتی و گردشگری استان می‌شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بازگشایی مرز تمرچین پیرانشهر در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته از این مرز ۷۰ هزار نفر زائر اربعین عبور کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از این مرز تردد کنند. 

رهبردین گفت: میزبانی از زائران اربعین فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان است برنامه‌هایی برای معرفی استان در این بازه زمانی اندیشیده شده است. 

او خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم و دوره جدید مدیریت میراث فرهنگی استان خوشبختانه تعاملات بین اداره‌کل استانداری ،میراث‌فرهنگی، اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری ارومیه افزایش یافته و ارمغان آن ساماندهی مسجد جامع ارومیه و موافقت با واگذاری مدرسه هدایت و خانه انصاری است و نیز پس از گذشت سال‌ها مسیر دسترسی به تخت سلیمان تکاب آسفالت شد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: امیدواریم در راستای احیای بافت تاریخی و صیانت از آن نیز در جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی طرح مطالعه پلاک به پلاک بافت تاریخی ارومیه مصوب شود تا بتوان در اسرع وقت برای احیای بافت و استفاده از مشوق‌های دولتی برای نوسازی بافت فرسوده نهایت بهره را برد. 

رهبردین بیان کرد: با توجه به اینکه بنای سه‌گنبد یکی از آثار تاریخی مهم ارومیه محسوب می‌شود وانتظار داریم شهرداری امسال نسبت به آزادسازی دو پلاک اطراف این بنا اقدام کند. 

او در پایان تصریح کرد: از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست می‌شود به تبع افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی اعتبارات استانی ، از محل اعتبارات ملی نیز برای حفاظت از آثار تاریخی استان اعتبار ویژه ایی در نظر گرفته شود. 

آذربایجان غربی از نظر ثبت محوطه‌های تاریخی در رتبه ۵ کشور قرار دارد 

نماینده قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه با بیان اینکه در سطح کشور بیش از یک میلیون اثر فرهنگی و تعداد زیادی اثر ناملموس و ملموس ثبت ملی دارد، اظهار کرد: این راستا وزارتخانه متبوع و ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استانها با توجه به گستردگی این حوزه به تنهایی توانایی حفاظت از این آثار و عناصر را ندارند. 

ایمان دهاقین افزود: انجمن‌های میراث‌فرهنگی برای این منظور تشکیل شده است که یار و یاور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی ایران باشند و بتوان از ظرفیت دستگاه‌های دیگر و مردم در این راستا بهره برد. 

او ادامه داد: ۱۸ دستگاه عضو شورای انجمن‌های میراث‌فرهنگی بوده که در استان‌ها ریاست آن برعهده استاندار و در شهرها برعهده فرماندار است. 

نماینده قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برای تحقق توسعه پایدار در همه حوزه‌ها میراث‌فرهنگی می تواند یک الگوی ایرانی_اسلامی را ارائه کند، البته در برخی موارد اینگونه اشتباه برداشت می‌شود که میراث‌فرهنگی مانع توسعه بوده در حالی که عامل اصلی توسعه کشور است و این نگاه در جامعه باید تبیین شود. 

دهاقین تصریح کرد: باید این دغدغه را در بین مردم ایجاد کرد که آنها مشتاقانه برای حفاظت از آثار تاریخی پیشگام شده و همراهی کنند و نیز نیاز است که سواد میراث‌فرهنگی مردم افزایش یابد تا آنها در حوزه مرمت، حفاظت از آثار تاریخی و سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. 

او تصریح کرد: باید در توسعه شهرها از الگو و معماری ایرانی_اسلامی بهره برد و در ساخت‌وسازها از این الگوها استفاده کرد. 

نماینده قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: آذربایجان غربی از نظر برخورداری از تعداد موزه‌ها در رتبه ۱۰ و از نظر ثبت محوطه‌های تاریخی در رده پنجم قرار دارد.

برگزاری مستمر جلسات انجمن میراث‌فرهنگی، استفاده از افراد متخصص میراث‌فرهنگی در نیروهای یگان حفاظت، آگاه‌سازی مردم نسبت به موضوع حفاظت از آثار تاریخی، ضرورت آزادسازی پلاک‌های اطراف بنای تاریخی سه‌گنبد ارومیه، تبیین ارزش‌های میراث‌فرهنگی در جامعه و لزوم طراحی و نصب المان شهری متناسب با میراث و تاریخ استان از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha