آمادگی «گیلان» برای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی

«ولی جهانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان معتقد است گیلان با وجود داشتن هزاران جاذبه گردشگری مذهبی در کشور، از موقعیت‌های ممتازی برخوردار است و هر ساله در ایام مختلف میزبان بسیاری از مهمانان از سراسر کشور است.

گیلان با وجود داشتن هزاران جاذبه گردشگری مذهبی در کشور از موقعیت‌های ممتازی برخوردار است و این استان را می‌توان به قطب گردشگری مذهبی بدل کرد. وجود شهرهای مذهبی مانند آستانه اشرفیه و لاهیجان و دیگر شهرهای استان باعث شده هر ساله در ایام مختلف استان گیلان میزبان بسیاری از مهمانان از سراسر کشور باشد.

بیش از ۱۵۰ مکان مذهبی در استان وجود دارد و این اماکن شامل مساجد تاریخی و بقاع متبرکه و… که در فهرست آثار ملی کشور شده‌اند و نشان دهنده اهمیت این سرزمین از طول تاریخ تاکنون بوده است. گیلان سرزمین آل‌بویه، سادات کیایی، میرزا کوچک و یادگار دفاع مقدس بوده است و تمامی آثار مربوط به این دوره‌ها شناسایی و هرکدام از آنها به عنوان جاذبه گردشگری مذهبی به شمار می‌روند.

از قدیمی‌ترین مسجد تاریخی اسپی مزگت با قدمت ۱۲۰۰ ساله در رضوانشهر گرفته تا مسجد اکبریه لاهیجان بلندترین و کهنه‌ترین مسجد مربوط به دوره ایلخانی و یا مسجد صفی رشت که براساس کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده قدمت این مسجد مربوط به دوره سلجوقیان قلمداد شده است. بقعه تورار در ارتفاعات دیلمان با قدمت اوایل اسلام و بقعه فیروزکوه و بقعه صلواتکوه که بر بلندای کوه‌های استان گیلان واقع شده هرکدام به عنوان یک جاذبه گردشگری مذهبی به حساب می‌آیند.

علم‌واچینی میراث ماندگار از گذشته‌های تاریخ است

در طول سال گردشگران زیادی به اماکن مذهبی استان می آیند، نمی‌توان داده آماری مشخصی از حضور گردشگران مذهبی در گیلان ارائه داد اما بخش اعظمی از گردشگری گیلان به اماکن مذهبی اختصاص دارد. همچنین علم واچینی میراث ماندگار از گذشته‌های تاریخ است، این مراسم آئینی در ایام محرم و صفر بعد از برداشت محصول در اطراف و داخل این اماکن مذهبی با حضور هزاران نفر عاشقان اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

در استان گیلان بیش از هزاران میراث ناملموس وجود دارد و تاکنون بیش از ۱۱۵ مورد از این میراث ناملموس ثبت ملی شده است.

ثبت ملی ۱۸ اثر و آئین عاشورایی در گیلان

تا به حال ثبت ملی ۱۸ اثر و آئین عاشورایی در استان گیلان صورت گرفته است که این آثار شامل تعزیه دیلمان، تعزیه ضیابر، کرب‌زنی لاهیجان، زارزار رودسر و دیگر میراث ناملموس عاشوراست که هر کدام از این میراث ارزشمند ریشه در تاریخ دارد. در این زمینه رویکرد اداره‌کل  میراث‌فرهنگی استان گیلان معرفی، پژوهش، و ثبت آثار ناملموس در فهرست آثار ملی کشور بوده است.

زیر ساخت‌های گردشگری مذهبی نسبت به آثار گردشگری دیگر در شرایط بهتری قرار دارند و اداره امور مربوط به بقاع متبرکه و اماکن مذهبی با مردم است و هر کدام از روستاها سعی کردند زیر ساخت گردشگری آب، برق و گاز برای این اماکن را تأمین کنند. در این زمینه به زیرساخت‌های گردشگری مذهبی استان توجه شده است، به طور کلی زیرساخت‌های گردشگری اماکن مذهبی گیلان نسبت به سایر اماکن گردشگری از وضعیت بهتری برخوردار است.

در این زمینه عدم همراهی اوقاف با میراث‌فرهنگی در راستای اجرای برنامه‌های هم سو از موانع موجود در این زمینه به شمار می‌رود و دامنه تعاملات اوقاف با اداره‌کل میراث‌فرهنگی گیلان در راستای اجرای برخی کارهای مشترک الموضوع، بسیار ضعیف است و کار مشترک دو ارگان میراث‌فرهنگی و اوقاف در تقویت گردشگری مذهبی از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است. اوقاف در راستای اجرای برنامه‌های هم‌سو با محوریت گردشگری مذهبی، پاسخ مکاتبات میراث را نمی‌دهد.

گیلان موزه گردشگری مذهبی ندارد

لازم به ذکر است که استان موزه گردشگری مذهبی ندارد، در سنوات گذشته موزه حرم، در داخل بقعه متبرکه امامزاده سیدجلال‌الدین آستانه اشرفیه دایر شد ولی به دلیل جابجایی هیأت امنا، این موزه هم تعطیل شد، البته برای راه‌اندازی موزه گردشگری مذهبی از سوی این اداره‌کل آمادگی کامل وجود دارد.
به نظر می‌رسد وجود بقاع متبرکه و همچنین برپایی آئین‌های مذهبی در گیلان فرصت خوبی را برای توسعه گردشگری مذهبی فراهم کرده است تا در تلاقی ایام محرم با تعطیلات تابستانی برنامه‌های آئینی و گردشگری این حوزه رونق پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050300165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha