پیر غلام اهل‌بیت (ع) در بجنورد خراسان شمالی تجلیل شد/ ثبت ملی ۱۵ آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا در فهرست ناملموس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: در راستای پاسداری و حفاظت از میراث ناملموس عاشورایی از پیر غلام اهل‌بیت (ع) در شهرستان بجنورد تجلیل شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان با اعلام این خبر بیان کرد: عصر روز گذشته سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲، در حاشیه مراسم آیین تعزیه‌خوانی در بنای تاریخی حسینیه جاجرمی از شکرالله پارساپور پیغام اهل‌بیت در شهرستان بجنورد تجلیل شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: تاکنون ۱۵ آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت ملی شده است که می‌توان از این تعداد تعزیه ترک‌های شمال خراسان، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی‌اسد (بیل گردانی)، آیین نخل گردانی خراسان شمالی و آیین علم‌گردانی در جاجرم را نام برد.

مستوفیان با تأکید بر حفظ آیین و سنت‌های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه دارد، عنوان کرد: فرهنگ عاشورایی در ایران باروح مردم سروکار دارد و ما تمام تلاش خود را در راستای حفاظت و پاسداری از این آیین‌ها و سنت‌های ماندگار بکار بریم.

مراسم آیینی تعزیه‌خوانی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در بنای تاریخی حسینیه جاجرمی از یکشنبه یکم مرداد ۱۴۰۲ آغاز و تا چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050400224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha