عزاداران حسینی زنجان با همراه داشتن قرآن در یوم العباس شرکت کردند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در مراسم هشتم محرم امسال، به دلیل اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم بیشتر عزاداران حسینی با در دست داشتن قرآن کریم به عزاداری پرداختند.  

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی گفت: مراسم هشتم محرم یا یوم‌العباس زنجانی‌ها در رثای اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش هرساله از مقابل حسینیه اعظم این شهر آغاز شده و تا امامزاده سید ابراهیم ادامه دارد. در این دسته عظیم حرکت وجود دارد و اجتماع نیست و دارای مبدا و مقصدی است. در مراسم هشتم محرم امسال، به دلیل اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم بیشتر عزاداران حسینی با در دست داشتن قرآن، عزاداری کردند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: برای خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی تعداد ۳۰ موکب و جایگاه آب‌رسانی، ۸۰۰ خادم افتخاری با ۵۹ ایستگاه ثابت، همکاری ۱۰ دستگاه دولتی برای ۲هزار نفر، در مسیر دسته عزاداری توسط هیئت حسینی برپا شد و این مراسم عزاداری به صورت پخش زنده از شبکه استانی اشراق و شبکه‌های سراسری دو، شش و شبکه‌های بین‌المللی جام جم، العالم و پرس تی وی پخش شد و همچنین خبرنگارانی از کشور آمریکای جنوبی کار مستندسازی از عزاداری حسینیه اعظم زنجان را انجام دادند.  

عزاداران حسینی زنجان با همراه داشتن قرآن در یوم العباس شرکت کردند
صفوی گفت: عزاداری دسته حسینیه اعظم تقریباً از دوره پهلوی شروع شده و قدمتی نزدیک به ۸۰ سال دارد به عنوان دهمین میراث معنوی کشور ثبت شده است و با توجه به تعداد بالای گوسفندان ذبح شده در مسیر دسته، دومین قربانگاه جهان اسلام و اولین قربانگاه جهان تشیع به شمار می‌رود.  

عزاداران حسینی زنجان با همراه داشتن قرآن در یوم العباس شرکت کردند
او افزود: هشتم محرم، نمایش عشق و ارادت زنجانی‌ها به شهدای کربلاست که در فضای شهر ندای لبیک یا حسین و یا ابوالفضل طنین‌انداز شد تا به جهانیان نشان دهند که پیروان راه سید و سالار شهیدان هنوز رهرو این راه هستند. در این دسته عزاداری می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینه اعظم زنجان  را مشاهده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402050500300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha