برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، قزوین را در کانون توجه قرار می‌دهد

استاندار قزوین گفت: برگزاری کارویژه‌هایی چون جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی به میزبانی قزوین این مرزوبوم را در کانون توجه رسانه‌ای و گردشگری قرار می‌دهد و در معرفی ظرفیت‌های قزوین بسیار موثر خواهد بود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، جلسه هماهنگی دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی به میزبانی قزوین به ریاست محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین و با حضور مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، علیرضا تابش دبیر جشنواره، ایمان دهاقین دبیر انجمن‌های میراث‌فرهنگی کشور، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیر اجرایی جشنواره در استان و تعدادی از مدیران استانی روز سه‌شنبه 24 مرداد 1402 در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.

محمدمهدی اعلایی در این جلسه اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های کم‌تر توجه شده در استان جاذبه‌های گردشگری این مرزوبوم است که طی دو سال گذشته برای توجه بیشتر به آن کارویژه‌های متعددی انجام شده‌است.

استاندار قزوین با اشاره به ایده «اقتصاد توجه» افزود: توجه به هر موضوعی می‌تواند ظرفیت اقتصادی و ارزش افزوده به وجود بیاورد و در همین راستا باید برای ارزش‌آفرینی توجه به مقوله گردشگری در استان برنامه‌ریزی کرد چراکه بستر و ظرفیت موجود است و می‌توان با توجه به این ظرفیت‌ها آن را تبدیل به ارزش افزوده کرد.

او اضافه کرد: علاوه بر موضوعات مادی و اقتصادی، این میراث گرانبها ریشه‌های کهن این دیار را نشان می دهد که فراتر از موضوعات مادی است و منجر به خودباوری می شود.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شما جوانان اهل قزوین، شما دختران و پسرانی که در این فضای اقلیمی و فرهنگی تنفّس و رشد می‌کنید، به این سابقه کهن تکیه کنید، ادامه داد: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم تاریخ کهن و داشته‌های ارزشمند قزوین را حتی به اطلاع مردم قزوین برسانیم و برگزاری مناسبت‌هایی مانند جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف کمک کند.

اعلایی افزود: در سطح کشور و استان به تناسب موضوعات جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود ولی تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌ها در این است که طراحان آن عمدتا موثرینی هستند که عمق دید وسیع و اثرگذاری اجتماعی بالایی دارند و می‌توان از آن بهره خوبی برد.

استاندار قزوین با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزاری جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی را جدی بگیرند، گفت: موضوع جایزه ویژه قزوین هم که یکی از بخش‌های جانبی این جشنواره است باید به گونه‌ای طراحی شود که به‌صورت سالانه در قزوین برگزار و به‌عنوان یکی از مناسبت‌های استان شناخته شود، این بخش باید به گونه‌ای اجرا شود که مردم درگیر آن شوند و بتوانند آثار خود را ارسال کنند.

احیای غرور ملی هدف جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در قزوین است

علیرضا تابش نیز در این جلسه گفت: احیای غرور ملی و تقویت حس تعلق خاطر به این شهر در بین مردم قزوین از جمله اهداف برگزاری دومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی است.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی افزود: قزوین شهر علم، فرهنگ، هنر، تاریخ، تمدن، تجارت و صنعت است و مردم این دیار در همه این زمینه‌ها، دانش‌ انباشته، مهارت‌های ارزشمند و میراث گران‌قدری نزد خود دارند و وجود صنایع خلاق و کسب‌وکارهای متنوع و درخشش‌های علمی و فرهنگی قزوین مؤید این ادعاست.

تابش افزود: دبیرخانه مرکزی این جشنواره در تهران برپاست و با انتشار فراخوان آثار هنرمندان از سرتاسر کشور تا 30 شهریور دریافت می‌شود و دبیرخانه‌ای هم در قزوین است که کمیته‌های مختلفی امور جشنواره در قزوین را ساماندهی می‌کنند و ارتباط دوسویه این دو دبیرخانه بسیارمهم است.

او با بیان اینکه فضای شهر باید تحت تاثیر برگزاری جشنواره میراث‌فرهنگی باشد ادامه داد: تبلیغات شهری در این جشنواره مهم است، با توجه به اینکه جشنواره مزبور باعث ایجاد شور و نشاط بین خانواده‌ها می‌شود، بخشی از این فضاسازی در کالبد شهر تجلی می‌یابد و ضروری است که دستگاه‌های مسئول به‌ویژه شهرداری‌‎ و نهادهای شهری نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند و از روزهای قبل از جشنواره این فضاسازی در شهر انجام شود.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی از اجرای چند پیش‌رویداد در جشنواره خبر داد و گفت: هم‌زمان با روز قزوین در تاریخ 9 شهریور ‌یک‌ تور رسانه‌ای به‌عنوان پیش‌‎رویداد این جشنواره برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم داشته‌های فرهنگی و ارزش‌های نهفته در میراث کهن این شهر را روایت کنیم. همچنین به‌مناسبت هفته گردشگری در مهرماه نیز در تدارک برنامه‌ای با محوریت این جشنواره خواهیم بود.

تابش با اشاره به برگزاری این جشنواره در آبان‌ و آذرماه تصریح کرد: امیدواریم با مشارکت هنرمندان استان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره خلاقانه و قدرتمند برگزار شود و برنامه‌های جانبی نیز برای مردم قزوین پیش‌بینی شده تا ایام خاطره‌انگیزی را برای قزوینی‌ها رقم بزنیم.

او با بیان اینکه دربرگیری جشنواره نباید مربوط به مرکز شهر قزوین باشد،یادآور شد: پیش‌بینی شده در حاشیه این جشنواره تماشاخانه‌های سیار به نقاط کم‌برخوردار شهر قزوین برده شود تا خانواده‌ها با محتوای میراث‌فرهنگی در قالب آثار هنری و سرگرمی، بیشتر آشنا شوند. 

تابش تصریح کرد: ثمره‌ای که از برگزاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در شهر قزوین ماندگار می‌شود باید تقویت حس تعلق خاطر به این شهر و انس بیشتر شهروندان با داشته‌های تاریخی و فرهنگی وطنشان باشد. 

مردمی سازی جشنواره و اهدای جایزه ویژه قزوین

علیرضا خزائلی هم در این جلسه با اشاره به اهداف میزبانی قزوین در این جشنواره گفت: شناساندن ظرفیت‌های غنی قزوین و معرفی شایسته استان قطعا مهترین هدف مجموعه مدیریت استان برای میزبانی این رویداد ملی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: ایجاد حس افتخار در بین قزوینی‌ها برای برگزاری این رویداد ملی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق و کامل به مردم و جریان‌سازی برای رویداد نیز از دیگر موضوعاتی است که در جریان برگزاری جشنواره و ماندگاری بعد از آن موثر است.  

او با اشاره به ضرورت مردمی برگزار کردن این جشنواره ادامه داد: مجریان و مخاطبان این جشنواره باید گروه‌های مردمی بیشتری باشند و حضور خانواده‌ها و نسل نو در این جشنواره بسیار حائز اهمیت است.

خزائلی تصریح کرد: جایزه ویژه قزوین هم در این جشنواره برجسته می‌شود که صداوسیما و حوزه هنری می‌توانند در معرفی آن نقش‌آفرینی کنند.

مدیر اجرایی جشنواره در استان خاطرنشان کرد: امیدواریم از طریق اتاق بازرگانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بتوانیم اعتبارات قابل‌توجهی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره اخذ کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در دفتر جشنواره در استان ارائه داد.

دومین دوره‏ جشنواره‏ ملی چندرسانه‌‏ای میراث فرهنگی از ٢٨ آبان تا ٣ آذر به میزبانی قزوین برگزار می‌شود و متقاضیان  تا ۳۰ شهریور فرصت دارند با مراجعه به تارنمای جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به نشانی  https://ch-festival.mcth.ir  و تکمیل فرم ثبت‌نام آنلاین فایل اثر خود را در سایت بارگذاری و ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052501368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha