اجرای عملیات مرمتی برای 60 اثر تاریخی در استان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: تاکنون اجرای عملیات مرمتی برای 60 اثر تاریخی استان مرکزی در دولت سیزدهم انجام شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر افزود: در سال 1400 تعداد 20 بنای تاریخی، استان مورد مرمت قرار گرفته بود و برای مرمت این آثار تاریخی هشت میلیارد ریال هزینه شده است. 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: بیش از 40 اثر تاریخی استان مرکزی در سال گذشته مرمت و بهسازی شد.

محمودی افزود: این پروژه‌ها در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی، مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بخش خصوصی، خرید مصالح موزه بزرگ و مرمت و بهسازی بازار تاریخی اراک بوده است.

او در ادامه گفت: مهم‌ترین این پروژه‌ها شامل مرمت و ساماندهی مجموعه بازار اراک، مسجد جامع ساوه، مسجد مس سر دلیجان، امامزاده محمد فم در تفرش، امامزاده سید منصور ساروق، بازار شمس السلطنه در شهر نراق و... بوده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه اعتبار سال گذشته برای مرمت 19 میلیارد تومان بوده گفت: مهم ترین این مرمت ها شامل، منزل تاریخی امیرکبیر، بقعه 72 تن ساروق، امامزاده فضل و یحیی در شهرستان محلات، مسجد مس سر دلیجان، امامزادگان شهر آستانه، منزل دکتر قریب در آشتیان، کاروانسرای آوه و... بوده است.

محمودی افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر ابنیه تاریخی استان در سال 1402، برای 35 اثر تاریخی اعتبار 30 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به محض ابلاغ این اعتبار عملیات مرمتی به زودی آغاز خواهد شد.

محمودی اظهار کرد: استان مرکزی دارای بیش از 2000 هزار اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون 980 اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060600402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha