مرمت و بازسازی کَهن خانه بافق

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی مرمت و بازسازی کَهن خانه این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، لیلی رنجبر با اعلام این خبر گفت: مرمت بنای تاریخی و ثبتی کهن خانه از خردادماه سال جاری آغازشده و در حال حاضر با پیشرفت ۶۰درصدی همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق در این خصوص بیان کرد: کهن خانه از بناهای تاریخی است که در وقف نامه بنا از این مکان به‌عنوان خانه خانی یادشده و سرگذشت شفاهی تاریخ بنا مالکیت آن را به خوانیت بافق در دوره صفویه و قاجار منسوب می‌داند.

رنجبر ادامه داد: برج متصل به این خانه به دیگر برج‌ها ازجمله ارگ عبدالرضا خان متصل بوده که به‌عنوان حصار اطراف شهر مورداستفاده بوده است که به‌تازگی و در تیرماه ۱۴۰۲، به دلیل شأن ملی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او در مورد مالکیت و کارایی بنای مذکور گفت: این بنا وقف اولادی است و به گفته مالکین باید در امر تعزیه‌داری و روضه‌خوانی و همچنین  امور فرهنگی مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بافق عنوان کرد: اقدامات مرمتی این بنا شامل خاک‌برداری و آواربرداری، طاق‌زنی، کونو شکنی، پی‌بندی و استحکام‌بخشی، اجرای کاهگل پشت‌بام، مرمت بخش‌های فرسوده و ایجاد پله می‌شود.

رنجبر افزود : کهن خانه با اعتبار معادل ۶ میلیارد ریال که مصوب اداره کل میراث فرهنگی است و با مشارکت مالکین در حال مرمت است.

عمارت کهن‌خانه، بنای فرهنگی تاریخی شهرستان بافق به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060600414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha