روابط عمومی‌ها باید فرزند زمان خویش باشند/ تاریخ بشر به قبل و بعد از «انقلاب فناوری نوین اطلاعات» تقسیم می‌شود

علی دارابی با اشاره به ارتباط روابط عمومی‌ و مسئولیت اجتماعی به ارائه توصیه‌های کاربردی و تشریح هفت‌گانه کلیدی استاندارد مسئولیت ­پذیری اجتماعی در روابط عمومی پرداخت.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی که عصر امروز سه‌شنبه 7 شهریورماه 1402 در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، بیان کرد: با مروری بر سیر تحولات انقلاب صنعتی و ارتباط آن با صنعت اطلاعات، نخستین انقلاب صنعتی در بازه 1760 تا 1840 میلادی با ساخت راه آهن، اختراع موتور بخار و تولید مکانیکی آغاز می­شود. انقلاب صنعتی دوم نیز در اوایل قرن بیستم با بهره‌­گیری از اختراع برق و خط مونتاژ، تولید انبوه را فراهم ساخت.

او با بیان اینکه سومین انقلاب صنعتی در دهه 1960 آغاز شد و با ظهور قطعات سیلیکونی، کامپیوترهای شخصی و اینترنت به اوج خود رسید، افزود: کلاوس شواب رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد، از وقوع انقلاب صنعتی نوظهوری خبر می‌­دهد که به انقلاب کامپیوتر یا انقلاب دیجیتال شهرت دارد. او در کتاب «انقلاب صنعتی چهارم» جهان را در حال ورود به انقلابی می­‌داند که در بستر دیجیتال شکل گرفته است.

این استاد ارتباطات و رسانه، تصریح کرد:‌ در روند این انقلاب، شرکت­‌ها اطلاعات را در قالب کالا یا خدمات تولید فروخته و محصولات رسانه‌­ای مانند برنامه‌­های تلویزیونی، فیلم‌­ها، کتاب‌­ها، نشریات و خدماتی چون مشاوره به مهم­ترین کالاهای این انقلاب بدل خواهند شد.

تاریخ بشر به قبل و بعد انقلاب فناوری نوین اطلاعات تقسیم می‌شود

دارابی با بیان اینکه شواب انقلاب فناوری نوین اطلاعات را به مثابه پارادیم رادیکالی فرض می­ کند که با تغییر بنیادین شیوه زندگی و اشتغال، دگردیسی بی ­سابقه ­ای را در تاریخ به وجود می‌­آورد، ادامه داد: می­‌توان تاریخ بشر را به قبل و بعد از این انقلاب تقسیم کرد. جهان پس از این انقلاب، شاهد تلاقی گیج‌کننده­ فناوری­‌های نوپدیدی از جمله اینترنت اشیا، خودروهای بدون سرنشین، مهندسی ژنتیک و نمونه اخیر آن Chat GPT  است.

این پیشکسوت عرصه رسانه تصریح کرد: گسترش سهمگین هوش مصنوعی در انجام ماهرانه انواع فعالیت ­های انسانی با توجه به اتصال آنها به اطلاعات جهانی و تبعیت و یادگیری از الگوریتم­‌های تعیین شده، پدیده­‌هایی چون کشف دارو و فرمول­‌های جدید را توسط آنها رقم زده است.

او با بیان اینکه شواب با اشاره به کتاب «دوران ماشین چهارم» از پیوند گسست ناپذیر نظام دیجیتالی و جهان بیولوژیک سخن گفته، افزود:‌ با تولید سیناپس­‌های مصنوعی و فرضیه سایبورگ (موجودی با هر دو اجزای مکانیکی و ارگانیک بدن) مرزهای میان دنیای فیزیکی دیجیتالی و بیولوژیکی را از بین برده است. شواب به جایگزینی نیروی کار نیز اشاره کرده و مشاغل کلانی از جمله کارمندی، پزشکی، ترجمه متون، رانندگی و خبرنگاری که تابع  الگوریتم­‌های سازمان یافته است و فرایندهای خودکار هستند را در معرض انقراض می­‌داند.

دارابی به کتاب سه جلدی «عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکه­‌ای، قدرت هویت و پایان هزاره» اشاره کرد و گفت: امانوئل کاستلز استاد جامعه‌شناسی و برنامه­‌ریزی دانشگاه کالیفرنیا در این کتاب به تحلیل جامع پس از انقلاب اطلاعات می­‌پردازد و جامعه موجود در عصر اطلاعات را تحت عنوان «جامعه شبکه‌­ای» معرفی می‌­کند که همه جهان به‌صورت شبکه­‌ای بدل شده است که با ظهور اصطلاحاتی چون واقعیت مجازی، متاورس، سایبورگ و بارگذاری ذهن، مرزهای واقعیت به کلی از هم گسسته شده است.

این پیشکسوت رسانه به اهمیت نقش روابط عمومی‌ها و مسئولیت اجتماعی آنها اشاره کرد و افزود: فناوری­‌های نوین بر سبک زندگی، حتی نوع تفکر و نگرش به جهان هستی تأثیرگذار شده است. ما از روابط عمومی‌­های اولیه با کار ویژه‌هایی که برای اطلاع‌­رسانی، پل ارتباطی، انجام تبلیغات، تسهیل دسترسی مردم به مسئولان بوده است سالیان زیادی فاصله گرفته­‌ایم.

او ادامه داد: البته بیان این سخن به معنای نادیده انگاشتن فلسفه وجودی روابط عمومی­‌ها نیست. بلکه تاکید بر توجه به عصر و زمان، تحولات و تغییرات شگفت تکنولوژی و تأثیر آن بر نسل کنونی و مخاطبان و جامعه هدف روابط عمومی­‌هاست که باید بطور جدی مورد توجه مسئولان روابط عمومی­‌ها قرار گیرد.

این استاد ارتباطات و رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا روابط عمومی­‌ها همچنان مهم و در کانون توجه هستند و ارتباط آنها با مسئولیت­‌های اجتماعی چیست؟ گفت: اگر ما روابط عمومی را هنر خدمت به مردم، جلب مشارکت، زمینه­‌ساز و تسهیل­گر توسعه، تجمیع تقاضاها و فرموله کردن و دسته­‌بندی آنها و انتقال به مسئولان و پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه­‌ها و بالاخره در نقش نظارت عمومی تعریف کنیم، آنگاه رابطه معنادار روابط عمومی­‌ها، مسئولیت اجتماعی را بهتر درک می­‌کنیم.

روابط عمومی‌ها باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیت­‌پذیری اجتماعی را بدانند

این استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه با در کنار هم قرار دادن مفاهیم کلیدی روابط عمومی و مفاهیم کلیدی مسئولیت اجتماعی معنا و مفهوم این پیوند روشن می‌­شود، افزود: اخلاق‌مداری، ذی­نفع‌گرایی، جامعه‌­گرایی، دموکراسی سازمانی، حقوق شهروندی، توسعه اجتماعی و انسانی، حق دسترسی به اطلاعات، جلوه‌­های مسئولیت اجتماعی است.

دارابی ادامه داد: اگر مسئولیت اجتماعی را یک چارچوب اخلاقی بدانیم که فرد یا سازمان نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیط کار و زندگی برای نفع عمومی بکار می­‌بندد تا علاوه بر آنکه سود و فایده سازمانی را بدست آورند در خدمت‌­رسانی عمومی هم نقش‌آفرین باشند. روابط عمومی­‌ها نیز برای آنکه بتوانند نهادها یا اشخاص را در حوزه مسئولیت اجتماعی به نفع سازمان و حوزه کار خود فعال کنند باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیت‌­پذیری اجتماعی را نیک بدانند.

روابط عمومی‌ها باید فرزند زمان خویش باشند و تحولات فناوری­‌ را بدانند

او با اشاره به اینکه مسئولیت، شفافیت، رفتار اخلاقی، احترام به منافع ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای رفتاری بین‌­المللی و احترام به حقوق بشر باید مبنای کار روابط‌عمومی‌ها قرار گیرد، افزود: روابط عمومی‌ها باید با وظایف و ماموریت‌­های سازمان‌ها، شرکت‌­ها، موسسات دولتی و غیردولتی آشنایی کامل داشته باشند. قوانین، مقررات، مجوزها و تکالیفی که سازمان ها را الزام­ به ایفای مسئولیت اجتماعی می­‌کند بشناسند و مطالبه­‌گری را بر اساس آنها قرار دهند.

این استاد ارتباطات و رسانه ادامه داد: روابط عمومی­‌ها باید توانا و قادر باشند که به خوبی ایفای رسالت و مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و شرکت­‌ها را برای مسئولان عالی آنها تبیین کنند. آنان را اقناع و راضی کنند که  در حوزه­ ماموریتی که روابط عمومی‌­ها تمایل دارند سرمایه­‌گذاری و مشارکت کند.

دارابی با اشاره به اینکه روابط عمومی‌­ها باید درک خوبی از عصر و زمانه داشته باشند، افزود: آنها باید فرزند زمان خویش باشند. تحولات فناوری‌­ها را بدانند. دوره­‌های آموزشی لازم را دیده باشند. چرا که روابط عمومی باید بر پایه خرد، علم، دانش و آگاهی حرکت کند. این چنین روابط عمومی می­‌تواند موفق و سربلند باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha