مرمت دبیرستان تاریخی «ماندگار رازی» آبادان در دستور کار قرار گرفت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان از تهیه طرح مرمت دبیرستان تاریخی «ماندگار رازی» با همکاری اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، رگدشگری و صنایع‌دستی خوزستان سیدشمس‌الدین نوربخش‌غفاری ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲ گفت: به‌منظور مرمت و حفاظت مدرسه تاریخی رازی، طرح مطالعاتی آن تهیه شده و مرمت آن در دستورکار قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آبادان با اشاره به این‌که بخش درخور توجهی از این دبیرستان مرمت و بازسازی خواهد شد، عنوان کرد: آموزش‌وپرورش از راه مکاتبه و گفت‌وگو با کارشناسان میراث‌فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ دبیرستان رازی همکاری لازم را دارد.

او با تأکید بر این‌که موضوع مرمت دبیرستان تاریخی رازی را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ اصالت این بنای ارزشمند و سپس مرمت و بهسازی آن، اقدامات خوبی را در زمینه ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

نوربخش‌غفاری حفاظت از بناهای تاریخی را موضوعی مستمر در میراث‌فرهنگی آبادان دانست و افزود: پس از مرمت و بازسازی نیز باید به صورت مداوم از این بنای تاریخی حفاظت شود.

دبیرستان ماندگاررازی یکی از نمادهای شهرستان آبادان به شمار می‌رود. این بنا که در منطقه‌ سیکلین و در نزدیکی فلکه‌ مجسمه‌ آبادان قرار دارد در سال ۱۳۰۲ افتتاح شد و در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۰۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این مدرسه در سال ۱۴۰۲، پس از حدود یک قرن منحل و هنرستان هنراروند به آن منتقل شده است. مانوک خدابخشیان (مفسر ورزشی)، ناصر تقوایی (فیلم‌ساز)، امیر نادری (فیلم‌ساز)، صفدر تقی‌زاده (مترجم)، نجف دریابندری (مترجم) و حمید رشیدی (حقوقدان و نویسنده) از دانش‌آموختگان این دبیرستان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha