ایران جایگاه رفیعی در ثبت جهانی دارد/ ثبت جهانی کاروانسراها موجب جذب گردشگران فرهنگی خارجی می‌شود

پیشکسوت میراث‌فرهنگی گفت: جایگاه ایران در میراث جهانی مهم است، ثبت جهانی کاروانسراها موجب می‌شود ما از نظر گردشگری فرهنگی بتوانیم گردشگران زیادی را جذب کنیم.

سید محمد بهشتی پیشکسوت میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا ضمن تبریک ثبت کاروانسراهای ایرانی به عنوان بیست‌وهفتمین اثر ثبت شده جهانی گفت: جایگاه ایران در میراث جهانی مهم است. کشورمان در زمینه راه و عناصر وابسته به آن از جایگاه ممتازی برخوردار است و از نظر موقعیت جغرافیایی که در سطح جهان داشته ارتباط بین شرق و غرب را برقرار می‌کرده است.

او افزود:‌ عناصر وابسته به راه مانند کاروانسراها ابتکار ایرانیان بوده است. این مکان‌ها این امکان را فراهم می‌کردند تا افراد در مسیرهای نامناسب بتوانند طی طریق کنند.

بهشتی تصریح کرد: در دوره صفویه یک ‌هزار کاروانسرا ساخته شد این یک پدیده بسیار مهم است که موجب شده جایگاه مهمی در سطح جهانی داشتیم به‌همین منظور شایسته بود کاروانسراها برای ثبت جهانی پیشنهاد شود.

این پیشکسوت میراث‌فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه سنت ثبت جهانی برای آثاری که داریم با وجود فراز و نشیب‌هایی که در عرصه مدیریتی وجود دارد، تدوام پیدا کرده است و این موضوع موجب خوشحالی است تا بدون وقفه آثارمان را در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم.

او ادامه داد: ثبت ۵۴ کاروانسرای ایرانی کار ارزنده‌ای است و این ثبت جهانی را به جامعه ایرانی و علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ ایرانی تبریک می‌گویم.

بهشتی اظهار کرد: نفس ثبت یک اثر جهانی این است که فرصتی فراهم می‌کنیم تا در سال‌های آینده بتوانیم تعداد کاروانسراها را مانند باغ‌های ایرانی توسعه دهیم و تعدادش را برای ثبت بالا ببریم خوشبختانه محدویتی و مانعی در این زمینه نداریم.

این مفاخر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: اصولا کنوانسیون ثبت جهانی و میراث جهانی مهم است و سهم هر کشور را در میراث جهانی مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که کشورمان جایگاه رفیعی در حوزه ثبت جهانی دارد در حقیقت بیانگر تجربه تاریخی زیست بشر و به نوعی ویترین برای کشور محسوب می‌َشود.

او افزود: با ادامه پیدا کردن ثبت‌های جهانی رتبه ایران به سه رتبه اول جهان نزدیک می‌شود و این باعث افتخار است.

بهشتی تصریح کرد: در بحث میراث جهانی هر کشوری که اثری را ثبت می‌کند امانت‌دار آن اثر است و نشان می‌دهند شایستگی این امانتداری را دارد و دیگر اثر ثبت شده تنها متعلق به آن کشور نیست بلکه متعلق به میراث بشری و جهان است، همچنین ثبت جهانی موجب حفاظت بهتر یک اثر می‌شود.

این پیشکسوت میراث‌فرهنگی گفت: ثبت جهانی کاروانسراها موجب می‌شود ما از نظر گردشگری فرهنگی بتوانیم گردشگران زیادی را جذب کنیم. این موضوع وجه ممتاز و مزیت نسبی ما در حوزه گردشگری فرهنگی است و زمانیکه ما در این ویترین حضور پیدا کنم تمام نقاطی که این کاروانسراها قرار دارند به مقاصد جهانی گردشگری تبدیل می‌شوند.

او ادامه داد: استان‌هایی که کاروانسراهای‌شان ثبت جهانی شده است باید زیرساخت‌های لازم را برای جذب گردشگران خارجی فراهم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha