کاروانسراها، زنجیره‌ای از تبار معماری ایران

کاروانسراها زنجیره‌ای از تبار معماری ایران هستند که علی‌رغم وحدت الگو و یکپارچگی موضوع، تنوع و گوناگونی بسیاری را به نمایش می‌گذارند.

رضا سامه، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نوشت: کاروانسراها زنجیره‌ای از تبار معماری ایران هستند که علی‌رغم وحدت الگو و یکپارچگی موضوع، تنوع و گوناگونی بسیاری را به نمایش می‌گذارند.
ساده‌ترین روابط عملکردی و ناب‌ترین فرم‌های ساختاری و توامان بهره‌مندی از هندسه دقیق و بازتاب معانی عمیق در این گونه از بناهای تاریخی کاملاً مشهود است.
سلسله‌ای که با راه و ضرورت‌های سفر آمیخته و منازلی در شان مقصد فراهم آورده‌اند تا تصویری از فرهنگ زیسته مردمان را در این سرزمین در پیوند میراث ملموس و ناملموس به منصه ظهور رسانند.
ثبت بخشی از شاخص‌ترین این آثار در فهرست میراث جهانی، به پشتوانه همین ویژگی‌ها بوده و حفاظت آنها در مسیر توسعه، تکلیفی بر دوش نسل‌های امروز و فردا به مثابه وارث آنها خواهد بود.
اهتمام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر آن است، آموزه‌های راستین این سرمشق‌های بی‌بدیل در نظام آفرینش معماری معاصر ایران جاری گردد و استعدادهای کنونی برانگیخته شوند تا ضمن پاسداری از این ارزش‌ها، به معرفی شایسته بپردازیم و جوهره اصیل امانت را سینه به سینه در مسیر تاریخ به آیندگان بسپاریم.

ما پشت کاروان و جهان کاروانسرا

در کاروانسرا نکند کاروان، سرا

انتهای پیام/

کد خبر 1402062901778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha