ثبت جهانی کاروانسراهای تاج‌آباد و فرسفج نشان از اهمیت تاریخی همدان در عرصه بین‌المللی دارد

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: ثبت جهانی 2 کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج اهمیت و غنای تاریخ و فرهنگ همدان در حوزه میراث‌فرهنگی را نشان می‌دهد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان،  حمیدرضا حاجی بابایی ضمن تبریک ثبت جهانی دو کاروانسرای استان همدان در فهرست جهانی یونسکو به مردم همدان گفت: شناسایی آثار تاریخی گران بها اعم از بناها و محوطه‌های تاریخی در نقاط مختلف استان از اهمیت میراث‌فرهنگی حکایت داشته و لذا لازم است به منظور استفاده بهینه از آنها برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، کاروانسرای تاج اباد را یکی از بناهای تاریخی ارزشمند در مسیر اتصال به همسایگان غرب کشور برشمرد و افزود: این کارونسرا تنها بنای تاریخی مدور از این رده در غرب، مرکز و شمال غرب ایران است.

او عنوان کرد : یکی از زیباترین کاروانسراهای دوره صفویه در ایران و یکی از مهمترین کاروانسراهای منطقه غرب کشور، کاروانسرای تاج آباد همدان است. کاروانسرای تاج آباد در مسیر راه زیارتی کربلا و ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان در روستای تاج آباد سفلی (رسول آباد)، واقع شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: این کاروانسرا در واقع محل استراحت مسافران و کاروان‌هایی بوده که به قصد تجارت و سیاحت به غرب کشور و زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کردند.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با بیان اینکه روشن است که استفاده بهینه پس از جهانی شدن از کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی در شهر فرسفج، ظرفیت و جذابیت گردشگری شهرستان تویسرکان را ارتقا می‌دهد، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند آورده‌های خوب مالی و اقتصادی برای این شهرستان به دنبال داشته باشد.

او با قدردانی از وزارت میراث‌فرهنگی، تمام مردم و فرهنگ دوستان ابراز امیدواری کرد با ثبت جهانی کاروانسرا زمینه‌های لازم برای بهره‌برداری بهینه و مناسب از سازه مذکور فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha