استفاده از نمادهای معماری سنتی و بومی استان گیلان شاخصه اصلی جذب گردشگران 

در خانه‌های سنتی استان گیلان برخی از مولفه‌های شاخص و اصلی وجود دارد که در هر کجا قرار بگیرند نشان‌دهنده اصالت معماری گیلانی هستند و سرمایه‌گذاران در احداث تاسیسات گردشگری می‌توانند از این سبک و شیوه معماری استفاده کنند.

در خانه‌های سنتی استان گیلان که نمونه‌های آن در موزه میراث روستایی گیلان موجود است، برخی از مولفه‌های شاخص و اصلی وجود دارد که در هر کجا قرار بگیرند نشان‌دهنده اصالت معماری گیلانی هستند و سرمایه‌گذاران در احداث تاسیسات گردشگری می‌توانند با استفاده از ویژگی اثربخش معماری سنتی استان، شاهد استقبال گردشگران از این سبک و شیوه معماری باشند. 

این روزها گردشگران و مسافران در تلاش هستند برای دور شدن از شلوغی کلانشهر، ترافیک، سر و صدا و آلودگی‌ هوا و رسیدن به آرامش، به طبیعت پناه ببرند. آسودن در دل طبیعت به نوعی، بازگشت به خویشتن انسان است و هر آن چیزی که مایه آرامش و آسایش است قطعا مورد توجه و دلخواه همه ماست.

یک اثر هنری یا یک تابلو زیبا، طبیعت زیبا و دل نواز و یا دیدن یک بنای سنتی با معماری الگویی و مولفه‌های بومی محلی شامل رنگ‌های فیروزه‌ای و شیشه بندهای رنگی، کوزه، نرده‌های چوبی و... است. بهره‌مندی از مولفه‌های بومی محلی و بکارگیری معماری سنتی استان در سال‌های اخیر، موجب ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در قالب بوم‌گردی‌ها، رستوران‌های سنتی و سفره خانه‌ها در استان گیلان شده است.

استفاده از نشانه‌های معماری سنتی و بهره‌مندی از ظروف، لوازم سنتی و همچنین رنگ‌هایی که نشانگر معماری بومی محلی استان هستند عامل شاخص و مهمی در جذب گردشگران است. تلفیق معماری سنتی و ترکیب رنگ‌های آبی و فیروزه‌ای که بیشتر در بناهای سنتی استان بکار برده می‌شد مایه آرامش و ایجاد محیط جذاب برای مسافران و گردشگران است.

در خانه‌های سنتی استان گیلان که نمونه‌های آن در موزه میراث روستایی گیلان موجود است، برخی از مولفه‌های شاخص و اصلی وجود دارد که در هر کجا قرار بگیرند نشان‌دهنده اصالت معماری گیلانی هستند و سرمایه‌گذاران در احداث تاسیسات گردشگری می‌توانند با استفاده از ویژگی اثربخش معماری سنتی استان، شاهد استقبال گردشگران از این سبک و شیوه معماری باشند. 

استان گیلان با پیشینه تاریخی کهن که معماری سنتی نشانگر آن است، همواره زادگاه هنرمندان و مردم هنردوست بوده و توجه به ظرافت و زیبایی ساختاری در بناهای مسکونی و تجاری در معماری اصیل استان موج می‌زند.

بهره‌مندی از این پیشینه فرهنگی در ایجاد اقامتگاه‌های جدید با الهام گرفتن از نشانه‌های معماری سنتی، می‌تواند بر زیبایی کار بیافزاید و منجر به استقبال بیشتر گردشگران داخلی و خارجی شود.

در استان گیلان نمونه‌های خوبی از ترکیب معماری سنتی و مدرنیته در ایجاد تاسیسات گردشگری بویژه رستوران ها دیده می‌شود و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به خوبی با بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری خوراک بعنوان مؤلفه اصلی استان گیلان بویژه شهر رشت و تلفیق آن با کنار هم قرار دادن فضای رستورانی با امکانات پیشرفته و بروز و رعایت موازین بهداشتی و بکارگیری نشانه‌های سنتی و بومی و استفاده از ظروف چوبی، گلی معروف به گمج و ... نظر مخاطبان و گردشگران را به‌خود جلب کرده و برخی از این رستوران‌های سنتی در سطح استان و یا کشور شناخته شده هستند.

ضمن قدردانی از تمام سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری که با وجود تمام مشکلات و موانع مسیر سرمایه‌گذاری، نسبت به ایجاد تأسیسات گردشگری در استان همت گمارده‌اند، ذکر این نکته را لازم می‌دانم که با تلاش‌های انجام شده و تدوین برنامه‌های حمایتی در اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به‌منظور حمایت و تسهیل در روند اجرایی و صدور مجوز برای طرح‌های شاخص و ایجاد واحدهای پذیرایی، اقامتی و تفریحی در استان و رفع موانع  تسهیلات ارزان قیمت گردشکری برای این طرح‌ها متناسب با حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌ها در نظر گرفته شده و با پیگیری مستمر و با مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های متولی و مرتبط با امر سرمایه‌گذاری نسبت به اختصاص اعتبار بیشتر به طرح‌های گردشگری در سال جاری اقدام کنیم.

در استان گیلان پروژه‌های ارزشمندی در دست اجراست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و اجرایی شدن این طرح‌ها منجر به افزایش سرانه گردشگری  و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان استان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070800417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha