تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی بازنه

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باستانی بازنه با هدف جلوگیری از تهدیدات اساسی در راستای تعیین عرصه و جلوگیری از تخریب این اثر ارزشمند تاریخی‌فرهنگی انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی،حسین محمودی گفت: پیش از آغاز فعالیت میدانی پیش‌ رو به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم  تپه باستانی بازنه در سال ۱۳۸۸ به شماره ثبت ۲۷۸۰۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این تپه نسبتاً بزرگ در محله بازنه داخل محدوده شهر شهباز در شهرستان شازند قرار دارد.

محمودی اظهار داشت: با گسترش سریع شهر شهباز در طرح هادی اراضی همجوار تپه تاریخی و موقعیت قرارگیری آن، منجر به شکل‌گیری تهدیدی اساسی در راستای تعیین تکلیف عرصه و تخریب حریم این اثر ارزشمند تاریخی‌فرهنگی شده است.

او خاطر نشان کرد: با موافقت این اداره‌کل و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری کشور، عملیات گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بازنه با نظارت دکتر علیرضا گودرزی فر و نظارت این اداره‌کل، در بازه زمانی یک ماهه صورت گرفت که در نتیجه آن در مجموع ۹ گمانه دورتادور تپه ایجاد شد و عرصه و حریم تپه تعیین شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: همه تلاش تیم باستان‌شناختی بر این بود تا با توجه به موقعیت قرارگیری تپه در میان زمین‌های کشاورزی از یک طرف و همچنین گسترش بافت مسکونی به سمت عرصه اثر از طرف دیگر با بیشترین تعامل با شهرداری، اهالی و کشاورزان محلی، ضمن انجام یک کار هدفمند و دقیق باستان‌شناختی و جلوگیری از تحمیل کمترین هزینه و آسیب به اثر، بهترین نتیجه در راستای تبیین و ترسیم خطوط عرصه و حریم با توجه به گمانه‌های ایجاد شده صورت گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha