آغاز فاز دوم مرمت کاروانسرای سنگی خانک تفرش استان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز فاز دوم مرمت کاروانسرای سنگی روستای خانک در شهرستان تفرش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی با اعلام این خبر گفت: عملیات کف سازی، تقویت پی (محاربندی طاق ها)، نماسازی و عایق کاری با اختصاص چهار میلیارد ریال آغاز شده است.
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: کاروانسرای خانک با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد در روستای خانک، از توابع شهرستان تفرش و در فاصله 18 کیلومتری از آن قرار دارد. این بنا تنها کاروانسرای حاضر در شهر تفرش محسوب می‌شود که از آن برای اسکان مسافران استفاده می‌کردند. از اصلی‌ترین وجوه تمایز کاروانسرای خانک با دیگر
کاروانسراها می‌توان به نداشتن برج و مساحت کم اشاره کرد. البته برج دیدبانی بزرگی برای محافظت از کاروان‌ها، روی تپه‌ای در مرکز روستا و مشرف بر کاروانسرا احداث شده است.
محمودی اضافه کرد: کاروانسرای خانک که یکی از 999 کاروانسرایی است که به دستور شاه عباس اول صفوی در بخش مرکزی شهرستان تفرش در روستای خانک واقع شده و قدمتی چندین ساله دارد.
این اثر در 7 خرداد 1387 با شماره ثبت 23003 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402080200050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha