پایان عملیات اضطراری مرمت پل تاریخی دوآب شازند استان مرکزی

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند از پایان مرمت اضطراری پل دوآب شازند خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمد اتابکی گفت: این مرحله از عملیات شامل تعویض آجرهای معیوب و اجرای آجرهای سالم نمای جنوبی و شمالی پل، بندکشی بین آجرها و سنگ‌ها، تعمیر دیواره ورودی پل با سنگ‌چین با سنگ قلوه، تسطیح و هموار شدن کامل سطح روی پل و اجرای شفته خاک و آهک با هدف استحکام این پل تاریخی است که با اختصاص اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون ریال به اتمام رسید.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شازند افزود: در مجموع طول پل ۱۳۰ متر و عرض آن بین ۵/۵ تا ۷/۵ متر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه ۵/۷ متر ارتفاع دارد.  این پل دارای هشت چشمه بزرگ و کوچک با طاق‌های تیزه‌دار است. هر پایه از جلو دارای موج شکن تیز و از پشت دارای پشتیان است. مصالح ساختمانی به کار رفته در پل عبارتنداز سنگ، آجر و گل آهک بوده و بنای پل از پایین به بالا به ارتفاع حدود ۲/۱ متر سنگ کاری شده و فاقد عناصر تزئینی است. 

او تصریح کرد: یکی از چشمه‌های پل که در سمت شرق واقع شده در دوره پهلوی به علت سیل بردگی ترمیم آن را با استفاده از بتون آرمه انجام دادند اما سایر چشمه‌های پل هویت خود را حفظ کرده است.

قدمت این پل تاریخی و ارزشمند به دوره قاجار باز می گردد و به شماره 1991 در 16 دی 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402080800362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha