وزیر میراث‌فرهنگی به مقام شامخ شهدای کردستان ادای احترام کرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در گلزار شهدای بهشت محمدی سنندج به مقام شامخ شهدای کردستان ادای احترام کرد.

به گزارش میراث‌آریا وبه‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی صبح امروز پنجشنبه ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲ هم‌زمان با سفر استانی رئیس‌جمهوری و تعدادی از اعضای هیئت دولت به کردستان، از طریق فرودگاه سنندج وارد استان شد.

وزیر میراث‌فرهنگی پس از استقبال مسئولان استانی کردستان، با حضور در گلزار شهدای سنندج و اهدای گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهدای استان و شهیدان ملاحیدر فهیم و برادران جلالی‌زاده ادای احترام کرد.

شهید ملا حیدر فهیم فرزند ملا نظام الدین در یکم اسفند ماه ۱۲۸۱ در روستای آویهنگ منطقه ژاوردود به دنیا آمد و در ۸آبان ماه سال ۱۳۶۲ در شهرستان مریوان منطقه سارال، روستای گریجه به شهادت رسید.

 کوردلان کومله در تاریخ بیست و چهارم مهر ۱۳۲۴ مصادف با شب عاشورای حسینی به خانه شهید یورش برده و او را به همراه عده‌ای از پیشمرگان بسیجی بومی اسیر کردند و پس از چند روز شکنجه طاقت فرسا این روحانی نستوه و سازش ناپذیر را به شهادت رساندند.

در طول مدت ۱۳ روز اسارت شهید فهیم، مردم آویهنگ برای آزادی این روحانی خدوم و انقلابی بسیار تلاش کردند.

درنهایت گروهک کومله برای آزادی وی مبلغ دو میلیون ریال تعیین کرد اما ملاحیدر به مردم پیام داد که «عمر من رو به پایان است و راضی نیستم مردم مستضعف پولی برای آزادیم بدهند».

با وجود این درخواست مردم محروم آویهنگ و روستاهای اطراف به تهیه پول پرداختند اما ضدانقلاب با وجود دریافت وجه مطالبه شده در تاریخ هشتم آبان سال ۱۳۶۲ ملا حیدر فهیم ۸۱ ساله را در منطقه سارال روستای گریجه اعدام کرده و بدن آغشته به خون شهید را به مردم تحویل دادند.

پیکر خونین این مجاهد خستگی‌ناپذیر با حضور پرشور مردم در سنندج تشییع و در قطعه‌ شهدای بهشت محمدی به خاک سپرده شد.

شهید ماموستا علی جلالی زاده نیز پنجم آذر ماه ۱۳۰۲ در روستای گلین سنندج به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۰ توسط عوامل گروهک های ضد انقلاب به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید ملا علی جلالی زاده عشق و علاقه ویژه ای به امام خمینی (ره) و قیام او داشت. اوایل انقلاب اسلامی نامه ای به حضرت امام نوشت که ما را نسبت به افکار و عقاید وی بیشتر آشنا می سازد از این روی عین نامه وی به شرح زیر است: "حضور رهبر عالیقدر امام اعظم حضرت خمینی دامت برکاته این جانب علی جلالی زاده پیش نماز مسجد گلین ژاورود پشتیبانی خود و از طرف سه هزار مستضعف آبادی اعلام نموده و در ضمن اهالی این آبادی و هشتاد آبادی دیگر ژاورود که بالغ بر صد هزار نفر کرد شافعی مذهب که جانا و روحا برای پشتیبانی امام اعظم خود و جمهوری اسلامی و برای هر گونه اوامر حاضر است. خواهان بذل توجه پدرانه قائد اعظم هستیم و چون در زمان طاغوت از هر گونه مزایا محروم و تحت شکنجه قرار گرفته ایم تقاضای عطوفت و خشنودی اهالی را به پاسخ نامه به وسیله رادیو نموده اند".

افراد ضد انقلاب برای خاموش کردن صدای حق طلبی ملا علی جلالی زاده روش هایی چون تهدید، آزار و توهین را آزمودند اما کاری از پیش نبردند از این روی وقاحت را به نهایت رساندند و شب نوزدهم تیر ماه ۱۳۶۰ وقتی ملا علی جلالی زاده و فرزندش مسلم جلالی زاده بعد از اقامه نماز عشا از مسجد محله قطارچیان بر می گشتند آن دو را جلو در حیاط منزلشان با شلیک گلوله به شهادت رساندند و پیکر پاک آنان در بهشت محمدی سنندج به خاک سپرده شد.

بازدید از منطقه گردشگری صلوات‌آباد، بازدید از مجتمع سپهر تابناک غرب، بازدید از پروژه موزه فرش بیجار و پروژه کمپ حمزه عرب از جمله برنامه‌های سفر یک روزه مهندس ضرغامی به استان کردستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081100566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha