همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی در آذربایجان غربی برگزار شد

همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی به همت دانشگاه آزاد آذربایجان غربی و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، همایش ملی نقش معماری و شهرسازی بر گردشگری شهرهای مرزی روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ با حضور محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، یاسر رهبردین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمدرضا ولیلو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی، غلامحسین عماری فرماندار و حسین مهدی‌زاده شهردار ارومیه در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد واحد ارومیه برگزار شد.

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این همایش با اشاره به جایگاه دانشگاه در توسعه کشورها اظهار کرد: دانشگاه باید به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند که متاسفانه در کشور ما خیلی از دانشگاه‌ها به این وظیفه و مسئولیت اجتماعی عمل نکرده‌اند.

صفری با بیان اینکه گردشگری به‌عنوان یک صنعت سبز امروزه سومین صنعت درآمدزا در دنیا است، افزود: گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد موجب ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه می‌شود و حال خوب را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

او با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به خروج از اقتصاد نفتی و تقویت همکاری با کشورهای همسایه اهتمام ویژه‌ای دارد، ادامه داد: در این راستا استاندار آذربایجان غربی نیز با هدف تقویت دیپلماسی عمومی و ارتباط با کشورهای همسایه سفرهایی را به کشورهای هم‌مرز آذربایجان غربی از جمله ترکیه و اقلیم کردستان عراق داشته و نیز در آخرین مورد به سوریه سفر کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفرها توجه به توسعه و رونق گردشگری همواره از جمله بندهای مهم بوده که نشان از توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی به این حوزه است.

صفری با بیان اینکه در آذربایجان غربی ۱۷۷۰ اثر ثبت ملی وجود دارد، تصریح کرد: این استان با داشتن پنج اثر ثبت جهانی از جمله اثر ثبت جهانی قره کلیسا چالدران تخت سلیمان تکاب، کلیسای زور زور ماکو، آیین مذهبی بادراک و کاروانسرای شاه عباسی قطور خوی از جمله استان‌های غنی کشور از حیث داشتن بیشترین اثر ثبت جهانی است.

او با بیان اینکه گردشگران به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برای جذب هر کدام از آنها باید برنامه‌ریزی خاصی انجام داد، تصریح کرد: برای این منظور برای جذب گردشگران خاص و افراد علمی می‌توان نسبت به مرمت و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اقدام کرد چرا که معماری و هویت این بناهای تاریخی برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

افزایش ۴۰ درصدی ورود اتباع خارجی از مرزهای آذربایجان غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد شش ماهه نخست سال جاری گفت: در شش ماهه نخست امسال شاهد رشد ۴۰درصدی ورود اتباع  خارجی از مرزهای استان و افزایش ۳۸درصدی اقامت در هتل‌ها بودیم که نشان‌دهنده رونق و توسعه گردشگری در آذربایجان غربی است.

صفری تصریح کرد: توسعه و رونق گردشگری نیازمند فراهم کردن شرایط و امکانات از جمله تقویت زیرساخت‌ها از جمله ساخت جاده، برقراری پرواز داخلی و خارجی، راه‌اندازی قطار، راه‌اندازی اینترنت پرسرعت،ایجاد و احداث  مراکز تفریحی و گردشگری است که به فراهم کردن این شرایط می‌توان به توفیقات خوبی رسید.

میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است

او با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده و این وزارت‌خانه با شرکت‌های بسیاری در این حوزه همکاری می‌کند، گفت: در آذربایجان غربی نیز برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان آمادگی لازم وجود دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: همچنین با هدف توسعه و رونق گردشگری وزارت‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تلاش است تا ورود گردشگران خارجی به کشور را  با حذف روادید و کاهش بروکراسی‌های اداری تسهیل کند.

صفری با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های میرآباد و سردشت گفت: در سفر اخیر به این شهرستان‌ها که در معیت استاندار آذربایجان غربی انجام شد، مشاهده ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان‌ها از جمله طبیعت بی‌نظیر، جنگل، آب و هوای خوب، تولید انواع محصولات کشاورزی، آبشارها و رودخانه‌های خروشان برای همه بسیار جذاب بود و بی‌شک اگر بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه این منطقه را فعال کنیم برای حداقل سه‌هزار نفر در این شهرستان اشتغال ایجاد خواهد شد.

او در پایان اظهار کرد: میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی همچنین از  سرمایه‌گذاری در مسیر قطور_خوی حمایت می‌کند و این مسیر در آینده نزدیک به یکی پرتردد ورود و خروج مسافران داخلی و خارجی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081800950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha