کاشان دومین شهر جهانی صنایع‌دستی استان اصفهان

بی‌تردید شهر دارالمؤمنین کاشان پس از اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع‌دستی در پهنه فرهنگی اصفهان انتخاب‌ شده و همین نکته فرصت مناسبی را برای توسعه پایدار استان اصفهان از منظر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فراهم می‌کند.

حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید با نگاهی گذرا به ساختار فرهنگی و هنری فلات مرکزی ایران درمی‌یابیم که هم‌اکنون بیش از یک‌سوم صنایع‌دستی شناخته‌شده جهان با ۱۹۹ رشته صنایع‌دستی در اصفهان وجود دارد و این در حالی است که ۶۸ هزار نفر هنرمند در کنار بیش از ۱۳۰ هزار نفر فعال صنایع‌دستی در پهنه استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

در سال ۱۳۹۵ خورشیدی شهر تاریخی اصفهان دو عنوان جهانی را از آن خود کرد. ابتدا به همت شورای جهانی صنایع‌دستی این شهر پس از شهر جیپور در کشور هندوستان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع‌دستی در جهان انتخاب شد و این در حالی بود که اصفهان به‌واسطه وجود رشته‌های متعدد صنایع‌دستی و همچنین فعالیت نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر هنرمند و فعال صنایع‌دستی به‌عنوان شهر جامع جهانی صنایع‌دستی انتخاب شد و این در حالی بود که در انتهای همان سال به‌عنوان صدوشانزدهمین شهر جهانی از سوی سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) به‌عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی انتخاب شد.

با این وصف روند توسعه استان اصفهان از منظر دو صنعت همچون صنایع‌دستی و گردشگری به‌واسطه تداوم پدیده مذموم خشک‌سالی و همچنین آلودگی هوا که به‌تدریج بیش از ۸۰ درصد مساحت استان اصفهان را در برگرفته ادامه یافت. روی همین اصل در طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به ترتیب شهر تاریخی شهرضا در محور تاریخی و گردشگری جنوب استان اصفهان به‌عنوان شهر ملی سفال، روستای مهرگرد از توابع شهرستان سمیرم با حضور بیش از ۴۰۰ هنرمند بومی و عشایر به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در رشته‌های بافته‌های داری و همچنین شهر گلپایگان به‌عنوان شهر ملی منبت و شهر کاشان به‌عنوان شهر ملی هنر نساجی انتخاب شد.

با توجه به پیشینه تاریخی کاشان و نقش آن در توسعه فرهنگی و تمدنی نه‌تنها فلات مرکزی ایران بلکه کل ایران در دوره پیش از اسلام و سپس دوران اسلامی و نقش ارزشمند هنرمندان این دیار تاریخی در توسعه فرهنگ و به‌ویژه هنر که در دوران اسلامی به اوج رسید. تلاش شد تا این شهر تاریخی با نزدیک به هفت هزار سال قدمت و نقش بی‌بدیل که در حوزه‌های علمی، فرهنگی و تاریخی در راستای امتداد حیات فرهنگی و تمدنی ایرانیان ایفا کرده به‌عنوان شهر جهانی در حوزه هنر نساجی به ثبت برسد.

اگرچه کاشان با داشته‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی از توانمندی‌های بی‌شماری برای ثبت جهانی برخوردار است، لکن پیشرو بودن این شهر در حوزه هنر سنتی نساجی و حتی وجود کارگاه‌هایی با نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت و همچنین تلاش‌های هنرمندان و عرضه‌کنندگان صنایع‌دستی در سال‌های اخیر برای ادامه پیمودن راه پیشینیان، این فرصت را فراهم کرد تا با هماهنگی شورای جهانی صنایع‌دستی به این شهر نامزد ثبت جهانی از منظر هنر نساجی شود.

برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی پرونده ثبت و مستندسازی داشته‌های فرهنگی و هنری این شهر تاریخی نزدیک به ۲ سال به طول انجامید به‌گونه‌ای که مرمت و بهینه‌سازی کارگاه‌های مختلف و حتی اجبار برخی از کارگاه‌های هنر نساجی در کنار ایجاد اولین خانه تولید و عرضه محصولات نساجی با حمایت هنرمندان و عرضه‌کنندگان جوان و همچنین با همگرایی و همت بخش‌های مختلف اداری شهرستان، استان و همکاران ارجمند وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ویژه معاونت محترم و همکاران معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه و همکاران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شرایط برای ثبت جهانی این شهر مهیا شد و در اسفندماه گذشته هیئتی ۱۰ نفری از شورای جهانی صنایع‌دستی به کاشان سفر کرده و پس‌ازآنکه تحت تأثیر تحولات فرهنگی و تمدنی اینش هر تاریخی قرار گرفتند، از مراکز مختلف تولید و عرضه صنایع‌دستی بازدید و پس از حصول اطمینان از امکان دریافت این عنوان توسط مردم و مسئولان این شهر تاریخی در تابستان امسال این عنوان به کاشان اعطا و سپس آیین رسمی ثبت جهانی این شهر در آبان ماه امسال باشکوه تمام برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082301222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha