نخستین جشنواره طراحی عروسک‌های شاهنامه در مشهد برگزار شد

آیین پایانی نخستین جشنواره سیمرغ با محور طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه روز پنجشنبه دوم آذرماه با حضور علاقه‌مندان و استادان این عرصه در مشهد برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ، رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در این آیین گفت: ۸۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه نخستین جشنواره سیمرغ (طراحی و ساخت عروسک‌های شاهنامه) در مشهد ارسال شده است.

سلمان آل‌حسن با بیان اینکه فراخوان جشنواره سیمرغ از ۱۹ تیرماه امسال تا ۱۹ آبان ماه ادامه داشت، افزود: در مرحله نخست داوری این جشنواره ۳۵ اثر پذیرفته شد و به مرحله دوم راه پیدا کرد و شرکت کنندگان به صورت حضوری در مشهد به رقابت پرداختند.

او تصریح کرد: در مرحله نهایی این جشنواره، آثار برگزیده در سه محور عروسک‌های بازی، عروسک‌های نمایشی و عروسک‌های دکوراتیو انتخاب شدند.

رئیس اداره فرهنگ میزبانی سازمان فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: معاونت فرهنگی اجتماعی و فرهنگی شهرداری با همکاری جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عروسک‌سازی، جشنواره ساخت عروسک‌های شاهنامه را به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار کرده است.

او افزود: ترویج هنر ساخت عروسک سازی و ارتقای سطح آن در کشور، ایجاد فضای خلاقانه برای هنرمندان و علاقه‌مندان به صنعت ساخت عروسک، شناسایی و پرورش استعدادهای موجود در صنعت ساخت عروسک، ارتباط با ادبیات و فرهنگ ایرانی، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره به شمار می رود.

آل حسن با بیان اینکه موضوعات این جشنواره براساس شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی در شاهنامه انتخاب شده است، اظهار کرد: جشنواره در ۲ سطح حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و در ۲ بخش طراحی و ساخت برگزار شد و شرکت کنندگان آثار خود را در قالب «عروسک‌هایی با کارکرد نمایشی» و «عروسک‌های با کارکرد اسباب بازی» در هر دو بخش طراحی و ساخت ارسال کردند.

او با بیان این که شهر مشهد با بیش از هزار سال سابقه‌ فرهنگی، هنری و مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در ایران شناخته شده است، گفت: این جشنواره فرصتی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به ساخت عروسک بود تا مهارت خود را به نمایش بگذارند و از آثاری که خلق کرده‌اند، بهره‌مند شوند.

او گفت: در این جشنواره، بهترین عروسک‌های ساخته شده بر اساس شخصیت‌های شاهنامه در چندین دسته‌بندی مختلف انتخاب شدند و به برگزیدگان، جوایزی اهدا خواهد شد.

در جریان اختتامیه نخستین جشنواره سیمرغ ( طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه)، کارگاه نقد و بررسی آثار رسیده به این جشنواره، میزگردهای تخصصی با موضوع عروسک و شاهنامه توسط استادان این حرفه برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090200108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha