تعامل فی‌مابین میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی و دانشگاه ارومیه افزایش می‌یابد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: تعامل بین این اداره‌کل و دانشگاه ارومیه افزایش یافته و در آینده اقدامات مشترکی بین این دو مجموعه انجام خواهد شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، داوود فرازی در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه ارومیه اظهار کرد: آذربایجان غربی یک هزار و ۷۷۷ اثر ثبت ملی و پنج اثر ثبت جهانی دارد که از نظر داشتن تعداد آثار جهانی رتبه سوم را در کشور را دارد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: این استان همچنین در حوزه گردشگری نیز ظرفیت زیادی دارد که متاسفانه آنگونه که باید و شاید شناخته نشده است.

او گفت: امسال در راستای افزایش همکاری‌ها تفاهم‌نامه مشترکی با دانشگاه ارومیه به امضا رسید که در قالب این تفاهم‌نامه اقدامات مشترکی قرار است انجام شود.

همایش تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه اظهار کرد: آذربایجان غربی علاوه بر داشتن طبیعت زیبا، آثار تاریخی بی‌نظیری نیز برای جذب گردشگر دارد و استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و انجام تبلیغات گسترده است.

عباس شفیعی با بیان اینکه زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان مختلف در استان از جمله ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی آذربایجان غربی است، افزود: باید دست در دست هم داده و شناساندن این ظرفیت‌ها و بهره‌برداری از آنها تلاش کرد.

او گفت: دانشگاه ارومیه ظرفیت بالایی در حوزه مرمت دارد که در این حوزه نیز دانشگاه و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌توانند همکاری داشته باشند.

شفیعی تصریح کرد: سه رشته اصلی در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی تدریس می‌شود که دانشجویان این دانشگاه در رشته تحصیلی خود توانمند بوده و می‌توانند در حیطه ماموریتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی همراه و همکار باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه تعاملات بین دانشگاه و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در سال‌های اخیر افزایش یافته و طرح‌های مشترک زیادی انجام شده است، تصریح کرد: برگزاری همایش‌های تخصصی با دعوت از سرمایه‌گذاران و مسئولان کشوری و برگزاری وورک‌شاپ دوره‌های مهارت‌افزایی و نشست‌های هم‌اندیشی از جمله زمینه‌ها برای همکاری مشترک می‌تواند باشد.

آمادگی دانشکده هنر برای برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی

رئیس دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه ارتباط بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و دانشکده هنر تنگانگ بوده است، گفت: در کنار این ارتباطات باید برای حل مشکلات حقوقی و فنی حوزه‌های تخصصی اقدام شود.

مظفر عباس‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه ارومیه گفت: در حال حاضر رشته شهرسازی این دانشگاه پنج عضو هیئت علمی دارد در رشته معماری پنج عضو هیئت علمی داریم که سه عضو ارشد آن در نظام مهندسی هم عضویت دارند و در رشته مرمت بناهای تاریخی چهار عضو هئیت علمی داریم.

او خاطرنشان کرد: با همکاری دانشگاه و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی می‌توان کرسی‌های هم‌اندیشی و نقد و بررسی برگزار کرد و در آینده نزدیک هم همایش‌های تخصصی مشترک برگزار می‌شود.

رضا حیدری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: باید با نگاه جدید از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان استفاده کرد و برای این منظور باید دانشگاه در کنار صنعت گردشگری فعال باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090400172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha