ترویج آداب و رسوم مرتبط با حفاظت ابنیه تاریخی یزد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: حضور و مشارکت جامعه محلی ابنیه تاریخی یزد نه فقط سکنه، حتی گردشگران ضمن ترویج آداب و رسوم مرتبط با نگهداری این ابنیه در پایش، زمینه حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری شمسی روز چهارشنبه هشتم آذر ماه گفت: با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، مسئولان شهرداری بافت تاریخی یزد و جوامع محلی پایش پشت‌بام‌های منازل و ناودان‌ها و پاکسازی چاه‌های جذبی آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: استان یزد دارای ۳۵۷۰ هکتار بافت تاریخی ارزشمند ثبت شده در فهرست آثار ملی است که بخشی از آن هم در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

شاکری شمسی ادامه داد: این ثروت ملی عمدتا با مصالح گلین ساخته شده است. پیشینیان ما وقتی این آثار را می ساختند فرهنگ حفاظت از آن را هم ترویج کرده‌اند.

او گفت: حضور و مشارکت جامعه محلی و مخاطبین این ابنیه نه فقط سکنه که حتی گردشگران ضمن ترویج آداب و رسوم مرتبط با نگهداری این ابنیه در پایش، زمینه حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: رسومی مانند اندود کردن پشت‌بام‌ها در آبان ماه یا شیوه فرآوری اندود کاهگل و خشت بخشی از فرهنگ عمومی یزدی ها بوده است که به مرور زمان کم رنگ تر شده است.

شاکری افزود: از ارزش‌های عمده این پهنه تاریخی زنده بودن آن و جاری بودن جریان زندگی در آن است. همان طور که ابنیه به سکنه آن خدمت رسانی می کنند سکنه آن هم وظایفی را در برابر این ثروت فرهنگی دارند و لازم است تا به طور فعال اقدامات لازم برای کنترل و نگهداری از این ابنیه گلین را انجام دهند.

او اظهار کرد: پیشینیان ما با ترفندهایی عمر ابنیه گلین خود را دراز می کردند. از جمله برای کنترل آسیب های ناشی از بارندگی با کنترل ناودان‌ها و مسیر حرکت آب باران از آسیب رسیدن به بام و سازه ابنیه جلوگیری می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090900498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha