مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری از مسجد کبود تبریز

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی از اتمام پروژه مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری مسجد کبود تبریز، در روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان‌شرقی، وحید نواداد ضمن اعلام خبر پایان مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری از مسجد کبود تبریز بیان کرد: فتوگرامتری علم، هنر و تکنیک تهیه داده‌های سه بعدی قابل اطمینان از اجسام یا بناها به کمک تصاویر دو بعدی که از زاویه‌های مختلف تهیه شده‌اند؛ است. نقطه قوت فتوگرامتری در دقت بسیار بالای ‌آن در بازسازی جزئیات اجسام است.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: خدمات صورت گرفته در این پروژه شامل ایجاد شبکه نقشه‌برداری در سیستم مختصت UTM، تهیه ابر نقطه متراکم و مدل سه‌بعدی کل بنا، تهیه تصاویر قائم (ارتوفتو) از نماهای اصلی و تصویر قائم بام بنا از بالا، تهیه ویدئو کلیپ از مدل سه‌بعدی تهیه تصاویر قائم تزئینات و کتیبه‌ها و تهیه تصاویر قائم از کف و سقف‌های اصلی این بنا است.

او تصریح کرد: از مهمترین کاربردهای فتوگرامتری برد کوتاه مستندنگاری آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی با کمک این علم نوین است که امروزه نقش بسیار ارزشمندی را در حفظ این آثار ایفا می‌کند. بنابراین مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری در مرمت، بهبود و شناخت آثار میراث‌فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری از مسجد کبود تبریز

انتهای پیام/

کد خبر 1402092501363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha