بررسی سیمای ممتاز حضرت زهرا (س) در ادبیات

«اسرار بهار» نام ویژه برنامه‌ای است که در سوگ حضرت زهرا (س) روز یکشنبه 26 آذر از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا، عظمت شخصیت و جایگاه رفیع بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) هنوز ناشناخته مانده است و چه بسیار فضایل و کراماتی که در کتب تاریخی از ایشان روایت شده اما در عرصه ادبیات ما ناسروده باقی مانده است.

بی‌گمان حضرت صدیقه طاهره (س) دارای شخصیتی شگفت و بسیار عمیق و تاثیرگذار بوده‌اند. آنچنان که مطالعه زندگانی پرخیر و برکت ایشان به راستی اعجاب آور است.

زهره سربازی تهیه کننده ویژه برنامه «اسرار بهار» بیان کرد: عشق ذاتی به اهل بیت (ع) در خون تمام ایرانیان می‌جوشد. همین عشق و علاقه منجر به سرودن شعر ایرانی شده است. عاطفه ایرانی و عشق ذاتی به اهل بیت (ع) باعث شده تا شعر فاطمی در ادبیات فارسی پدید آید. شعر مظهر علاقه، عاطفه، تبلیغ، دفاع و فریاد است.

نخستین آثار شعر اهل بیت (ع) در منظومه بلند پدر شعر ایران  فردوسی طوسی در قرن چهرم آشکار شد و نخستین سروده ها درباره ی دختر پیامبر (ص) با اشعار ناصر خسرو قبادیانی، سنایی، غزنوی، قوامی رازی و ... آغاز می شود. 

او ادامه داد: اشعار فاطمی این مرحله دارای ویژگی ارزشمندی است و آن اینکه بیان حقایق تاریخی و عقاید دینی در آن فراوان و تصنعات و تکلفات ادبی در آن کمتر است.

سربازی افزود: از همین رو در سااروز شهادت حضرت زهرا (س) با حضور شاعران و منتقدان مختلف در برنامه «اسرار بهار» به بررسی سیمای ممتاز ایشان از نگاه شاعران معاصر و از نگاه ادبیات خواهیم پرداخت.

این برنامه به تهیه‌کنندگی  زهره سربازی و اجرای شهاب شهرزاد یکشنبه 26 آذرساعت ۱۲:۴۰ از رادیو ایران پخش می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092501383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha