پژوهش حوزه آزاداندیشی و تضارب آراء است

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در آیین اختتامیه هفته پژوهش گفت: پژوهش حوزه آزاداندیشی و تضارب‌آراء است و محققان افرادی پرسشگر و جویای حقیقت هستند. زمانی که عالمان و محققان بر صدر نشینند،‌ جامعه را در پرتو مطالعات و دانش خود به سمت پیشرفت خواهند برد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و تقدیر از پژوهشگران برتر، پیش از ظهر امروز -دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲- در تالار همایش موزه ملی ایران برگزار شد.

دارابی در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اهمیت نقش اساسی پژوهش در رشد و پیشرفت جوامع گفت: برای دست یافتن به توسعه واقعی باید به نقش مرجعیت پژوهش و تحقیق توجه شود و توسعه کشور را بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و تکیه بر پژوهش برنامه‌ریزی کرد تا شاهد آبادانی و پیشرفت کشور باشیم.

او ادامه داد: حضور محققان و پژوهشگران برجسته، نهادهای تحقیقاتی مقتدر و شناخته شده و اختصاص بودجه و اعتبارات لازم از زیرساخت‌های پژوهش است.

دارابی همچنین تاکید کرد: پژوهش حوزه آزاداندیشی و تضارب‌آراء است و محققان، افرادی پرسشگر و جویای حقیقت هستند. زمانی که عالمان و محققان بر صدر نشینند،‌ جامعه را  در پرتو مطالعات و دانش خود به سمت پیشرفت خواهند برد. جامعه‌ استوار بر پژوهش و تحقیق می‌تواند متکی بر عقلانیت و شایسته سالاری باشد.

معاون‌میراث‌فرهنگی با بیان اینکه هفته پژوهش نباید نمادین و نمایشی باشد، ادامه داد: حاصل کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید تبیین و اطلاع‌رسانی شود. نهادهای پژوهشی و علمی رسالتی مهم دارند که با طرح سئوال‌های اساسی به تبیین نظام مسائل، فرصت‌ها، چالش‌ها و آینده پژوهشی کمک خواهند کرد.

دارابی اظهار داشت: مسئله‌محوری و کاربردی‌سازی به‌عنوان دو رکن مهم حوزه پژوهش به شمار می‌آید و نقش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در جریان‌سازی علمی و پژوهشی که منجر به تولید داده‌های کاربردی با تکیه بر حفاظت از میراث‌فرهنگی بر پایه دانش‌بنیان می‌شود، بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به‌عنوان مرکز پژوهشی و تحقیقاتی وزارتخانه نقش اساسی دارد و باید از طریق ارتباط و تعامل سازنده با معاونت‌ها، استان‌ها و موسسات تابعه، همکاری‌های نظام‌مندی داشته باشد. همچنین در عرصه کشور میان نهادهای پژوهشی و علمی از جایگاهی ویژه برخوردار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha