برگزاری نشست معرفی بقعه سید رکن‌الدین در یزد

سرپرست پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد از برگزاری نشست معرفی بقعه سید رکن‌الدین در یزد به مناسبت هفته پژوهش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مجید علومی با اعلام این خبر گفت: این نشست با عنوان درآمدی بر هنر و معماری مجموعه رکنیه یزد، ۲۸ آذرماه برگزار می‌شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد افزود: نقش و تأثیر سید رکن‌الدین در نظام شهری یزد، مقدمه‌ای بر پژوهش‌های مجموعه رکنیه، مداخلات مرمتی آرایه‌های معماری در بقعه سید رکن‌الدین و کتیبه‌های رکنیه بازنمودی از اندیشه‌های بانی، مهم‌ترین عناوین مورد بحث در این نشست است.

علومی تصریح کرد: مجموعه تاریخی رکنیه یزد شامل رصدخانه، مدرسه، آب‌انبار و پایاب تقسیم آب و میدانی موسوم به وقت‌الساعت بوده درگذر دوران دست‌خوش تخریب و نابودی شده به طوری که در حال حاضر از این مجموعه گسترده، تنها مدرسه آن باقی‌مانده است.

او اضافه کرد: بقعه‌ی سید رکن‌الدین یا همان مدرسه رکنیه به عنوان تنها بخش باقی‌مانده از این مجموعه تاریخی و شگفت‌انگیز، در مجاورت مسجد جامع کبیر یزد بنا شده، این بنای تاریخی که قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد، توسط سید رکن‌الدین محمد قاضی حسینی یزدی دانشمند، عارف و قاضی خیرمند آن دوران پایه‌گذاری و سپس وقف‌ شده است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد توضیح داد: مدرسه رکنیه بعدها محل دفن بنیان‌گذار خود یعنی سید رکن‌الدین شد به طوری که اکنون این بقعه تاریخی یکی از بناهای تاریخی و مقدس در استان یزد به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha