وزارت میراث‌فرهنگی جزو دستگاه‌های برتر در زمینه اشتغال‌زایی است

معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جزو دستگاه‌های برتر در زمینه اشتغال بالاتر از میانگین کشوری است. 

به گزارش خبرنگار میراث آریا، برنامه صف اول شبکه خبر، جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ با حضور محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به بررسی سیاست‌ها راهبردهای موثر در پیشبرد توسعه و پیشرفت کشور پرداخت. 

محمود کریمی بیرانوند در این برنامه تلویزیونی گفت: معروف‌ترین و مهم‌ترین شاخص سلامت و پویایی بازار کار هر کشوری یا هر استانی و یا هر منطقه‌ای، شاخص نرخ بیکاری است که شاخص نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار بر جمعیت فعال به دست می‌آید. 

معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: مرکز آمار ایران تنها مرجع رسمی نرخ بیکاری فصل پاییز ۱۴۰۲ را اعلام کرده است، تقریباً ۶ روز پیش بود که یک سال منتهی به پایان پاییز ۱۴۰۲ نشان داد که نرخ بیکاری به کمترین میزان خودش در سال‌های پس از انقلاب رسیده و ۷.۶ درصد است که نسبت به پاییز ۱۴۰۱.۶ درصد کاهشی بوده یعنی از ۸.۲ درصد پاییز ۱۴۰۱ به ۷.۶ درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است این در حالی بوده که نرخ مشارکت اقتصادی هم همزمان با کاهش نرخ بیکاری افزایشی بوده نیم درصد از ۴۱ درصد در پاییز ۱۴۰۱ به ۴۱ و نیم درصد در پاییز ۱۴۰۲ رسیده است. 

او تصریح کرد: چرا نرخ مشارکت مهم است علتش این است که اگر نرخ بیکاری کاهشی باشد نرخ مشارکت هم کاهشی باشد نمی‌شود روی آن کاهش نرخ بیکاری حساب کرد به دلیل خروج نیروی کار از بازار تحلیل می‌شود، اما زمانی که هم نرخ بیکاری کاهشی باشد و هم نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد نشان می‌دهد که بازار کار رونق دارد. 

کریمی بیرانوند افزود: این اتفاقی است که هم در فصل تابستان رخ داد یعنی نرخ بیکاری که یک درصد کاهشی بود نرخ مشارکت اقتصادی هم مجدداً افزایشی بود هم در فصل بهار ۱۴۰۲ این اتفاق رخ داد یعنی مجدداً یک درصد نرخ بیکاری کاهشی بود اگر اشتباه نکنم سه دهم درصد هم نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی بود. نشان می‌دهد که در ۹ ماهه اول امسال بازار کار به سمت پویایی حرکت کرده به سمت شاخص‌ها و متغیرهایی حرکت کرده که نشان می‌دهد مسیر رو به رشد است. 

معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: دستگاه‌های برتر ما که در زمینه اشتغال بالاتر از میانگین کشور هستند به ترتیب، اتاق اصناف، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، بسیج سازندگی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، قرارگاه مهارت آموزی نیروهای مسلح که طرح‌های افزایش مهارت سربازان وظیفه را به عهده دارد، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، وزارت جهاد کشاورزی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به لحاظ درصد پیشرفت پس از صحت‌سنجی است. 

او اظهار کرد: در حوزه ایجاد اشتغال ۶۲ درصد به تعهدمان عمل کردیم، در واقع انتظار داریم در زمینه اشتغال تا پایان سال رقم آن به یک میلیون برسد. 

کریمی بیرانوند افزود: دستگاه‌هایی که زیر میانگین کشوری هستند شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، بنیاد برکت، پارک‌های علم و فناوری، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنیاد علوی است، این دستگاه‌های شاخص ما هستند. الان تقریباً میانگین صحت سنجی‌مان در سراسر کشور تقریباً ۶۹ درصد بوده یعنی ۶۹ تا ۷۰ درصد است. 

معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: با الگوریتمی که ما به لحاظ پیشرفت ثبت اشتغال از اول سال جاری تا الان داشتیم امید داریم به لطف خدا به تعهد خودمان که یک میلیون شغل است برسیم و بتوانیم شفاف به مردم گزارش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101700892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha