دانش‌ روزآمد، دستاورد چهارمین‌ نشست‌ تخصصی‌ معاونان‌ میراث فرهنگی‌ کشور

میراث فرهنگی‌ ملموس و ناملموس، مادی‌ و معنوی‌ و میراث طبیعی‌ در جایگاه متمایزی‌ در عرصه‌های‌ جهانی‌ برخوردار است.

مرتضی‌ حسینقلی‌ زاده، معاون میراث فرهنگی‌ گلستان در یادداشتی نوشت: دی‌ ماه سال ١٤٠٢، در تاریخ‌ مدیریت‌ میراث فرهنگی‌ کشور اتفاقی‌ متفاوت رخ داد، فرصتی‌ کم‌نظیر برای‌ سنجش‌ و پویش‌ وضعیت‌ میراث فرهنگی‌ در ایران اسلامی‌.

در شرایطی‌ که‌ این‌ آب و خاک از منظر ظرفیت‌های‌ میراث فرهنگی‌ ملموس و ناملموس، مادی‌ و معنوی‌ و میراث طبیعی‌ در جایگاه متمایزی‌ در عرصه‌های‌ جهانی‌ برخوردار است‌ و هرگونه‌ اقدام برای‌ پژوهش‌، حفاظت‌ و معرفی‌ آنها وظیفه‌ای‌ ملی‌ و حیاتی‌ است‌، شاهد برگزاری‌ چهارمین‌ نشست‌ تخصصی‌ معاونان‌ میراث فرهنگی‌ کشور در این‌ ماه بوده‌ایم‌.

دامنه‌ گسترده موضوعات ذیل‌ میراث فرهنگی‌ کشور در بخش‌ های‌ موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌-تاریخی‌، ثبت‌ آثار و حریم‌، بناها و محوطه‌های‌ تاریخی‌ و پایگاه‌های‌ متعدد جهانی‌ و ملی‌ و تحلیل‌ و بررسی‌ وضعیت‌ موجود آن‌ها با درک مشکلات چالش‌ برانگیز و راهکارهای‌ آن‌ها مستلزم تدبیری‌ مضاعف‌ برای‌ تحقق‌ اهداف و برنامه‌ های‌ متعالی‌ وزارت میراث فرهنگی‌، گردشگری‌ و صنایع‌ دستی‌ است‌ که‌ اقدامات انجام شده در نشست‌ چهارم این‌ اهداف را دنبال می کرد.

پیچیدگی‌ های‌ موجود در حوزه میراث فرهنگی‌ و شناسایی‌ و هم‌ افزایی‌ لازم برای‌ تقویت‌ تعاملات و تبادلات قانونی‌ و اجرایی‌ بین‌ بخشی‌ با بسیاری‌ از مراجع‌ قانونی‌، قضایی‌ و اجرایی‌ کشور سبب‌ شد تا در برنامه‌های‌ این‌ گردهم‌ آیی‌ شاهد شفاف‌تر شدن موضوعات مرتبط‌ با میراث فرهنگی‌ با اشتراک اطلاعات با حضور مسؤلان‌ بسیاری‌ از نهادهای‌ مختلف‌ و مرتبط‌ باشیم‌. در همین‌ راستا تعاطی‌ افکار میان شرکت‌ کنندگان، مهمانان و کارشناسان و متخصصان‌ ذی ربط‌ سبب‌ افزایش‌ دانش‌ و آگاهی‌ عمومی‌ شد و به‌ واقع‌ کارگاه و زمینه ای جدید از آموزش را رقم‌ زد.

حال که‌ این‌ نشست‌ و دوره تخصصی‌ به‌ پایان رسیده است‌، فرصت‌ خدمت‌ مضاعف‌ شده است‌، زیرا شناخت‌ از ابعاد میراث فرهنگی‌ کشور با دریچه‌ ای‌ جدید همراه شد. امید است‌ این‌ گام های‌ استوار و همدلی‌ و همراهی‌ بیش‌ از پیش‌ یاری‌گر دست‌ اندرکاران و دلسوزان میراث فرهنگی‌ و توسعه‌ پایدار کشور عزیزمان شود.


 

انتهای پیام/

کد خبر 1402101901032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha