دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مراغه خواستار رفع خطر فوری سرای خامنه‌ای شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مراغه در طی جلسه‌ای با حضور شهردار و رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مراغه، خواستار رفع خطر فوری سرای خامنه‌ای مراغه به علت فرسودگی و وجود خطرات جانی احتمالی شد.

به گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان‌شرقی، محمود نعمتی روز چهارشنبه ۲۰ دی ضمن اشاره به اهمیت سرای خامنه‌ای بازار تاریخی مراغه در تجارت خشکبار گفت: سرای خامنه‌ای مرکز تجارت خشکبار شهرستان مراغه، سال‌هاست که با مسئله فرسایش دست و پنجه نرم می‌کند، لذا رسیدگی به وضعیت این سرای تاریخی در جهت حفظ میراث‌فرهنگی کشور امری ضروری است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مراغه در خصوص رفع خطر سرای خامنه‌ای گفت: بازاریان و کسبه نیز از تعطیلی محل کسب خود گلایه می‌کنند و خواستار مشخص شدن محل جدید تجارت خود هستند. نمایندگان شهرداری، دادستانی و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مراغه، با امضای صورت جلسه‌ای به کسبه ابلاغ کردند تا در کمترین زمان به استحکام‌بخشی، رفع خطر و انتخاب محل جدید تجارت خشکبار اقدام کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت سرای خامنه‌ای شهرستان مراغه گفت: بخش‌های زیادی از این بنا با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و نیازمند مرمت اساسی‌ست. نبود راه دسترسی مناسب و تجهیزات اطفای حریق از دیگر مشکلات این بازار تاریخی است که در مکان بافت تاریخی- فرهنگی شهرستان مراغه قرار گرفته است.

جواد محرم‌پور علویانی اضافه کرد: بنای تاریخی سرای خامنه‌ای مجموعه‌ای زیبا از معماری آجری اواخر دوره قاجاریه در مراغه است. این بنا با نمای آجری راسته خفته در دو طبقه ساخته شده است. در سال‌های گذشته بخش‌های زیاد این بنای ۱۲۰ ساله به علت نفوذ رطوبت و فرسایش به بنای حادثه خیز تبدیل شده است. این بنا بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۹۵ هجری شمسی توسط حاج اسماعیل خامنه احداث شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مراغه خواستار رفع خطر فوری سرای خامنه‌ای شد

انتهای پیام/

کد خبر 1402102101233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha