مرمت حسینیه باغ بالا اشکذر

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از مرمت حسینیه باغ بالا اشکذر با مشارکت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان و شهرداری اشکذر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهدی جمالیان روز شنبه 23 دی‌ماه با اعلام این خبر گفت: حسینیه باغ بالا در بافت تاریخی و در یکی از محلات قدیمی اشکذر، در محله باغ بالا بنا شده است. این حسینیه متعلق به دوره قاجار و اولین حسینیه ساخته‌شده در این محله بوده که یک مسجد نیز در نزدیکی آن قرار داشته و اهمیت فراوانی برای مردم محله دارد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر درمورد خصوصیات معماری این بنا اظهار کرد: حسینیه دارای پلانی مربع شکل و غرفه‌های دورتادور حسینیه به صورت قرینه و در یک طبقه بنا شده است. ورودی اصلی در جبهه شمالی و دو ورودی در ضلع جنوبی دارد که مسیر راه‌پله دسترسی به پشت‌بام نیز در کنار ورودی شمالی تعبیه‌شده است. پوشش سقف غرفه‌ها به صورت ضربی است و نمای داخلی غرفه‌ها و پوشش سقف کاهگلی است و نمای ستون‌ها و پای دیوارها با آجر و بندکشی شده است. مصالح به کاررفته در این بنا خشت خام و آجر و فاقد تزئینات است.

جمالیان با بیان اینکه مرمت اضطراری این بنا با مشارکت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان و شهرداری اشکذر است، مهم‌ترین اقدامات مرمتی برای حفظ این بنا را دوخت و دوز شکاف‌ها، کاهگل پشت‌بام و بدنه‌ها، بازسازی قسمت‌های فروریخته سقف و نما، بندکشی نما، شیب بندی و نصب ناودان‌های پشت‌بام و نورپردازی حسینیه عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha