ثبت ملی مالکیت معنوی و نشان فاخر پنج اثر در قزوین

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قزوین در جمع خبرنگاران گفت: ثبت مالکیت معنوی ۲ اثر در رشته‌های قفل‌سازی و پاپیه‌ماشه و ثبت ۳ نشان فاخر در رشته‌های خراطی، تراش شیشه و نگارگری از جمله دستاوردهای صنایع‌دستی استان در دولت سیزدهم است.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوی سیدمیثم حصاری روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان بخشی از فعالیت‌های مهم صنایع‌دستی در دولت سیزدهم در استان را بازگو کرد.

حصاری با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های کارگاهی حوزه صنایع‌دستی در این مدت گفت: در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی در دولت سیزدهم دو پروژه توسعه و ایجاد کارگاه صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیاردریال و اشتغال‌زایی ۵۰ نفر در استان به بهره‌برداری رسیده‌است.

او افزود: صدور دو مورد موافقت اصولی احداث بازارچه دائمی صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری ۲هزار میلیاردریال و ثبت روستای اندج به‌عنوان روستای ملی گلیم الموت و اولین روستای ملی استان از دیگر اقدامات انجام‌ شده‌ است.

حصاری در ادامه یادآورشد: صدور۴۰ فقره مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی و صدور و تمدید ۳۹۳۰ فقره مجوزهای سه‌گانه حوزه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی از دیگر کارهای انجام‌شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قزوین با اشاره به ثبت رشته‌های شاخص نیز گفت: ثبت چهار اثر در رشته‌های نخ‌ریسی، آهارمهره کاغذ و پارچه در فهرست ملی میراث معنوی و ثبت مالکیت معنوی دو اثر در رشته‌های قفل‌سازی و پاپیه‌ماشه و ثبت سه نشان فاخر در رشته‌های خراطی، تراش شیشه و نگارگری از اقدامات مهم معاونت صنایع‌دستی استان طی این مدت است.

حصاری یادآورشد: کسب دو نشان بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی (مهر اصالت یونسکو) در رشته زیورآلات سنتی و کسب ۶۸ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی توسط هنرمندان استان از دیگر موفقیت‌های این معاونت است.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های آموزشی این معاونت نیز گفت: آموزش عمومی و تخصصی ۴۵۰۰ هنرجو و افراد شاغل در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و آموزش تخصصی هزار نفر از شاغلین فعال در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را از دیگر اقدامات انجام شده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌سنتی قزوین همچنین ثبت روستای اندج روستای ملی گلیم الموت به‌عنوان اولین روستای ملی صنایع‌دستی استان،  اعطای تسهیلات به مبلغ ۱۱۷۰ میلیاردریال به ۱۱۲۰ متقاضی این حوزه با پی‌ بینی اشتغال برای ۱۴۱۰ نفر، صادرات گمرکی و چمدانی ۸ میلیون‌دلاری محصولات صنایع‌دستی، واگذاری ۲۰ بنای تاریخی برای ایجاد کارگاه صنایع‌دستی از طریق برگزاری مزایده و واگذاری ماده ۲۷ قانون الحاق و برگزاری بیش از ۲۰ نمایشگاه و بازارچه موقت صنایع‌دستی در مناسبت‌های مختلف را به‌عنوان بخش دیگری از عملکرد این حوزه در دولت سیزدهم برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111400778

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha