برگزاری مراسم سنتی کُرده به کوه روستای ورکان کاشان/ ثبت ملی ۴۳ اثر ناملموس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از برگزاری آیین سنتی کُرده به کوه روستای ورکان از توابع این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی نیا با اعلام این خبر گفت: مراسم سنتی کُرده به کوه روستای ورکان، از توابع بخش برزک شهرستان کاشان توسط اهالی این روستا برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: کرد علی که نام مستعار یکی از اهالی روستا است، برای آوردن هیزم در سی و پنجمین روز از زمستان به کوه می‌رود و براثر سرما به‌ناچار ۱۰ روز در کوه ماندگار می‌شود و در روز دهم که چهل و پنجمین روز زمستان است و برف و یخ‌ها تقریباً در حال ذوب شدن هستند، به روستا برمی‌گردد، لذا اهالی روستا از این دَه روز با نام گُرده به کوه یاد می‌کنند که نشان‌دهنده سرما است و به‌محض ورود به چهل و پنجمین روز زمستان چون کرد علی از کوه پایین آمده، نوید دمای بالای هوا را می‌دهد.

او افزود: تاکنون ۴۳ رویداد فرهنگی شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس ثبت‌ شده است و بیش از ۱۰ پرونده از جمله پرونده آیین سنتی کُرده به کوه نامزد ثبت در این فهرست است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112101265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha