البرز به راحتی می‌تواند مقصد گردشگری ییلاقی تهران باشد/ معرفی هویت مستقل البرز در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران

رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های گردشگری البرز به ویژه در زمینه روستاها به مرحله عملیاتی برسد، گفت: البرز به راحتی می تواند ظرفیت بسیار بالایی را در زمینه گردشگری ییلاقی از جمعیت بالای استان تهران به دست بیاورد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، فرید جواهرزاده روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در بازدید از غرفه البرز در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته اظهار کرد: همیشه صحبت از ظرفیت‌های استان البرز در زمینه تمدنی، فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌شود و این یک گزاره پذیرفته شده است اما برای استفاده از این ظرفیت چند اقدام ضروری است.

رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران اولین اقدام را شناسایی مقاصد گردشگری برشمرد و افزود: ممکن است روستاهای زیادی به عنوان هدف گردشگری معرفی شوند اما این روستاها باید برنامه مشخصی برای گردشگرپذیری داشته باشند تا از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.صرف داشتن ظرفیت مؤید توسعه گردشگری یک منطقه نیست بلکه باید طرح‌ها و مسیرهای گردشگری آن مطالعه شود و به مرحله عمل برسد.

جواهرزاده گام دوم را ارائه خدمات مناسب در مقصد به گردشگران عنوان کرد و گفت: باید زیر ساخت‌های مناسب اقامتی و پذیرایی گردشگر فراهم باشد. همچنین قابلیت ارائه ظرفیت‎‌های مردم‌شناسی، تاریخی، گردشگری خوراک و... در مقصد فراهم شوند.

رئیس انجمن طبیعتگردی کشور افزود: علاوه بر فراهم شدن همه این موارد، نیروی انسانی آموزش دیده که توانایی مدیریت و ارائه خدمات به گردشگران را داشته باشد نیز ضروری است.

جواهرزاده ادامه داد: اگر این موارد اتفاق بیفتد، البرز، ظرفیت چند میلیونی تهران را در جوار خود دارد که باید از آن استفاده کند. بسیاری از گردشگران از جاده چالوس عبور کرده و به مازندران می روند در حالی که ظرفیت روستاهای البرز می‌تواند مسافران را با فراهم کردن زیر ساخت‌ها به خود جذب کنند.

او با اشاره به اینکه البرز به راحتی می‌تواند ظرفیت بسیار بالایی را در زمینه گردشگری ییلاقی از گردشگران تهرانی به دست بیاورد، اظهار کرد: افزایش ظرفیت اقامتی، تهیه برنامه گردشگری برای روستاها و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در مقصد از مهمترین مواردی است که برای تحقق این موضوع باید انجام شود و در این زمینه نیاز است تا از نخبگان متخصصان دانشگاهیان و انجمن های علمی استفاده شود و با همگرایی اداره کل میراث فرهنگی  استان این اتفاق رقم بخورد.

جواهرزاده با بیان اینه غرفه البرز در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به هویت مستقل خود از تهران نزدیک شده، گفت: غرفه البرز به نسبت  سال‌های قبل تحولات بسیار مثبتی داشته و تنوع خدمات خود را به خوبی نشان داده است. البرز باید خود را  به عنوان یک استان مستقل باور کرده و از زیر سایه تهران بیرون بیاید.

رئیس انجمن طبیعتگردی ایران تأکید کرد: در سال‌های گذشته معمولا البرز هنوز به ماهیت مستقلی دست پیدا نکرده بود ولی در نمایشگاه امسال امیدوار شدم که هویت مستقل البرز در حال شکل گیری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112702008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha