از بازی رنگ‌ها تا صرف چای و قهوه عربی در نمایشگاه ایران کوچک

سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نیز در شلوغ ترین حالت ممکن خود و در میان انبوهی از جمعیتی که در تمام بخش‌های نمایشگاه حاضر شده و شاید تردد را در راهروهای سالن‌ها سخت کرده بودند؛ به اتمام رسید.

به گزارش میراث آریا،از نظر برخی از مردم و حتی غرفه‌داران استانی؛ زمان برگزاری نمایشگاه کوتاه است؛ موضوعی که گاها در مصاحبه با مدیران غرفه به آن تاکید می شود و درخواست دارند که مدت زمان برگزاری این رویداد بین‌المللی افزایش پیدا کند تا شرایط حضور برای عمده مخاطبانی که در این چهار روز امکان بازدید ندارند؛ محیا شود.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به نوعی نمایشگاه رنگ‌ها است؛ زیباترین و خاص ترین رنگ ها را می توان در نوع پوشش، طراحی غرفه‌ها، غذاها، چینش میوه‌ها و صیفی جات و … غرفه‌داران استانی و محلی دید؛ رنگ‌هایی که به خودی خود یکی از جذابیت‌های نمایشگاه برای مخاطبان است.

خارج از محوطه هر سالن گردشگری، گروه‌های محلی و استانی از کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، سیستان و باوچستان، کردستان، لرستان، گیلان و … مشغول اجرای رقص‌های گروهی، اجرای آهنگ‌های محلی و ترویج شادی و حال خوب هستند، به نوعی که خارج و داخل هر سالن مردم دور اجرای این گروه‌ها ازدحام کرده و خود را در شادی آن‌ها سهیم می کنند.

از هر نظر، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از دوره های گذشته خود بالاتر بود؛ پیشرفتی که می توان در نوع استقبال، رضایت مندی غرفه داران از تاثیرات معرفی فعالیت هایشان توسط برگزاری رویداد، مشارکت بیشتر هنرمندان و فعالان حوزه گردشگری و … مشاهده کرد. بازدید از نمایشگاه از ساعت ۹ صبح همزمان با بازگشایی سالن‌ها شروع شده و تا ۴ بعدازظهر که ساعت پایانی نمایشگاه است، ادامه دارد؛ حتی در ساعت های پایانی نیز از حضور جمعیت کاسته نشده بلکه مراجعه کنندگان و علاقه مندان همچنان برای بازدید حضور پیدا می کنند.

لباس های محلی زنان، مردان ایرانی و حتی دختربچه‌ها وپسربچه ها از اقوام مختلف کشور از اصلی ترین و چشم نوازترین بخش هایی است که می توان در نمایشگاه تماشا کرد و تا حدودی با فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف ایران اشنا شد. نمایشگاه بین المللی کردشگری، ایران کوچکی را در خود جای داده است که امکان تماشای بخشی از زیبایی های عظیم ایران بزرگ را در قالب غرفه های محلی و استانی که آداب و رسوم خود را در چارچوب معرفی ونمایش غذاهای محلی، صنایع دستی، اجرای آهنگ های محلی و لهجه های شیرین اقوام مختلف دارد بیان می کند.

دسته دیگری از تماشاگران نیز در کنار بازدید از این میراث عظیمی که در قالب این رویداد ملی و بین‌المللی، برای خرید صنایع دستی، خوراکی های محلی و حتی لباس های خاص قومیت های مختلف کشور که از دیگر جاذبه های ارزشمند این نمایشگاه به حساب می آید، در این رویداد حضور پیدا می کنند

از دیگر جاذبه‌های نمایشگاه که نظر تماشاگران و مراجعه‌کنندکان را در هر روز بیشتر به خود جذب می کند نیز می توان به هنر خطاطی، طلاسازی، ارائه محصولات کشاورزی غرفه لرستان، چینش میوه‌های گرمسیری غرفه سیستان و بلوچستان نیز اشاره کرد که یکی دیگر از نقاط قوت فعالیت غرفه ها در نمایشگاه به حساب می آید.

وقتی به غرفه‌های استانی سالن های ۸ و ۹ سر می زنید؛ در کنار صدای آواز ‌ و ساز و دهلی که از غرفه ها به گوش رسیده و گوشنواز است؛ مهمان‌نوازی مردم خونگرم خوزستان و اهواز نیز بسیار خودنمایی می کند. وقتی از کنار غرفه های این استان ها می گذرید، قطعا می ایستید و محو زیبایی چینش این غرقه ها خواهید شد؛ البته اگر جلوی شما را برای صرف چای محلی خوزستانی و قهوه عربی نگیرند. در تمامی غرفه‌ها فرصت های بسیاری برای آشنایی مردم با فرهنگ و حال و هوای فعالیتی زنان و مردان مختلف از جای جای کشور وجود دارد؛ اما در غرفه های خوزستان و اهواز حال و هوای دیگری حاکم است و شما می توانید لحظاتی را در این غرفه ها توفف کرده، بر سر آن گلیم های دستبافت نشسته، چای یا قهوه خود را میل کنید و حتی کمی هم گپ و گفت داشته باشید و در نهایت به سفر کوتاه اما پربار خود در ایران کوچک ادامه دهید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha