اقامت در قلب تاریخ مشهد

 خانه‌های تاریخی بخشی از هویت هر شهر محسوب می‌شود، مشهد نیز که از شهرهای تاریخی است، خانه‌های قدیمی زیادی دارد اگر چه برخی از خانه‌های تاریخی تخریب و جای آن‌ها ساختمان‌های جدید ساخته شده‌اند اما اداره میراث‌فرهنگی به تازگی احیای ۱۳ خانه تاریخی با استفاده از تسهیلات معافیت مالیات و قانون حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی را در دستور کار قرار داده است و چهار خانه تاریخی به مرکز اقامتی سنتی و بوتیک هتل تبدیل شده است تا زائران و گردشگران در قلب تاریخ مشهد اقامت کنند. گزارشی میراث آریا از خانه‌های تاریخی احیا شده‌ی مشهد را می‌خوانید.

به خانه‌ای تاریخی در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی می‌رویم جایی که صدای پای تاریخ می‌آید، نخستین مقصد خانه تاریخی «ملک التجار» است این خانه تاریخی به همت خانواده عباس‌زادگان که از سال 1351 در زمینه هتلداری و خدمت به زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) فعالیت ‌می‌کنند، به بوتیک هتل تبدیل کرده‌اند تا علاوه بر هتل مشهد با سبکی دیگر در بوتیک هتل ملک التجار میزبان زائران و گردشگران باشند.

 سرمایه‌گذار و مالک خانه تاریخی «ملک التجار» در این باره می‌گوید: زمانی که این خانه را خریدیم، سقف‌هایش تخریب شده بود اما از آنجایی که بخشی از هویتِ تاریخی فرهنگی و اقتصادیِ شهر مشهد بود دلم رضایت نداد که آن را تخریب کنم و اگر چه از نظر اقتصادی در کوتاه مدت بهتر بود که با ساختمانی جدید جایگزین می‌کردیم اما تصمیم گرفتیم آن را حفظ و احیا کنیم.

 عباس عباس‌زادگان می افزاید: با حمایت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بازسازی را آغاز کردیم و حدود 20 میلیار ریال نیز هزینه کرده و به عنوان نخستین بوتیک هتل مشهد آماده بهره برداری شده است.

 او که برنامه‌ توسعه برای این مجموعه در نظر گرفته است، تاکید می‌کند: دوست دارم اینجا را گسترش دهم و به یکی از بهترین بوتیک هتل‌های ایران تبدیل کنم.

اقامت در قلب تاریخ مشهد

 برای بازسازی این مکان تاریخی ایرانگردی کردم

 دومین خانه تاریخی احیا شده در خیابان سعدی مشهد قرار دارد، این خانه مربوط به دوره پهلوی دوم است، این ملک نیز که قرار بود تخریب و با بنایی جدید جایگزین شود، اما بنا به علاقه‌مندی صاحب فعلی این مکان که سابقه طولانی در هتل داری دارد، تصمی می‌گیرد که آن را حفط و به مجموعه اقامتی سنتی و بوتیک هتل تبدیل کند.

 محمد ناصر نخعی، مالک این خانه تاریخی نیز در این باره می‌گوید: به دنبال زمینی برای ساخت هتل بودیم، این ملک را خریداری کردیم و با دیدن اینجا حیفمان آمد خراب کنیم و الان حدد ۲ سال است که مرمت آن را شروع کردیم و با رعایت همه استاندارهای لازم برای راه‌اندازی یک بوتیک هتل در حال تکمیل آن هستیم.

 نخعی در ادامه با بیان اینکه اسم این بوتیک هتل هنوز قطعی نشده و در دهه فجر افتتاح خواهد شد، می‌افزاید: این مجموعه هفت اتاق دارد که هر اتاق را با یک فضای مختلف بازسازی کردیم، برای این کار ایرانگردی و بیشتر بوتیک هتل‌های ایران را بازدید کردم.

 او تاکید می‌کند: هر قلم کالایی که اینجا کار شده مرتبط با دوره تاریخی خودش بوده است.

 نخعی می‌گوید: امیدوارم با همکاری شهرداری، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‎دستی، مجموعه خوبی در خدمت زائران عزیز بگذاریم.

اقامت در قلب تاریخ مشهد

 آشتی کنان نقطه عطفی در بازارچه سراب

 «آشتی‌کنان»، نام خانه‌ای احیا شده در خیابان بازارچه‌سراب مشهد است که در بن بست داد فیروز قرار دارد. سرمایه‌گذار و بهره‌بردار این خانه قدیمی به عنوان اقامتگاه سنتی، فردی است که سال‌ها اشیای قدیمی جمعآوری کرده و موزه سماور یکی از گنجینه‌ها آن‌هاست، برای همین قدر این خانه را می‌داند و دست به کار می‌شود تا با بازسازی آن به شکلی که به اصل بنا آسیب نرسد، این گنج تاریخی را حفظ کند.

 سرمایه‌گذار این خانه درباره این مکان تاریخی می‌گوید: این خانه حدود ۹۰ سال قدمت دارد و خانواده ساکن در این خانه سید بودند و به عنوان خانواده‌ای پر جمعیت در کنار هم زندگی می‌کردند.

 عبدالرضا نخعی بخش‌های مختلف این خانه تاریخی را معرفی و می گوید: بیش از 16 میلیارد ریال برای بازسازی این خانه تاریخی هزینه شده است.

اقامت در قلب تاریخ مشهد

 احیای کوچه قدیمی کوچه قدیمی «آب میرزا»

 چهارمین مقصد هتل سنتی آب میرزا بود که در کوچه‌ای قدیمی به همین نام قرار دارد. این هتل با کاشی‌کاری‌ها و سنگ‌کاری‌های سنتی‌ فضایی دلپذیر را به وجود آورده است.

 حسن حیدری یکی از سرمایه‌گذاران این مجموعه می‌گوید: این هتل سنتی، نام تاریخی آب انبارآب‌میرزا را در این کوچه قدیمی مشهد زنده کرده است.

 او می‌افزاید: زائر امام رضا(ع)  که به مشهد می‌آید وقتی این همه هتل و ساختمان می‌بیند خوب است که هتل سنتی را هم ببیند و انتخاب کند که در چه مکانی اقامت کند.

اقامت در قلب تاریخ مشهد

احیای ۱۳ خانه تاریخی با استفاده از تسهیلات معافیت مالیات و قانون حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی

به سراغ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد می‌رویم. حسین امیرکلالی درباره خانه های تاریخی مشهد می‌گوید : این خانه‌های تاریخی با حمایت های قانونی از معافیت تغییر کاربری استفاده کرده و به صورت کاربری اقامتگاه سنتی مرمت، احیا و به بهره برداری رسیده اند.

او ادامه می‌دهد: ۲۵۰ اثر تاریخی مشهد در فهرست میراث‌ملی در مشهد مقدس ثبت شده که از این تعداد ۶۰ خانه تاریخی در هسته مرکزی مشهد قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد یادآور می‌شود: در یک سال گذشته با همکاری شهرداری، مالکان خانه‌های تاریخی و سرمایه‌گذاران، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا ۱۳ خانه از تسهیلات معافیت مالیات و قانون حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی استفاده کنند.

 امیر کلالی تصریح می‌کند: این اقدام برای نخستین بار در مشهد انجام شده تا از این ظرفیت قانونی به نفع سرمایه گذاران استفاده شود.

اقامت در قلب تاریخ مشهد

 احیای ظرفیت‌های پنهان مشهد در راستای خدمت به زائران امام رضا (ع)

در ادامه به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی می‌رویم،  سید جواد موسوی به اهمیت حفظ و احیای خانه های تاریخی مشهد اشاره می‌کند و می‌گوید: در مشهد داستان‌ها و روایت‌های زیادی از خدمت به زائران وجود دارد که هنوز بازگو نشده است، این فضاها برگرفته از فرهنگ رضوی است. در واقع در مشهد فضاهایی وجود دارد که در خدمت زائران امام هشتم (ع) بودند از همین رو لازم است این ظرفیت‌ها را در راستای خدمت به زائران امام رضا (ع) احیا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی به همکاری و تفاهم صورت گرفته با شهرداری برای حفظ و احیای بافت و خانه‌های تاریخی مشهد اشاره می کند و می افزاید: با همکاری شهرداری در حال احیای یک مسیر تشرف به حرم هستیم که ۱۵ مکان و ظرفیت تاریخی در آن مسیر قرار دارد و می‌تواند زائر را پس از زیارت به دیدن ظرفیت‌های گردشگری مشهد ترغیب کند.
اقامت در قلب تاریخ مشهد

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha