۵ اثر ناملموس از استان البرز در فهرست میراث‌فرهنگی ملی کشور ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از ثبت ۵ میراث ناملموس استان البرز در فهرست میراث ملی کشور خبر داد. 

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، رحیم خاکی با اعلام این خبر افزود: پرونده این میراث ناملموس پس از بررسی در شورای ثبت میراث ناملموس وزارت متبوع به ثبت ملی رسید. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز به شرح هر یک از پنج میراث ناملموس ثبت شده استان البرز پرداخت و گفت: یکی از این آثار شامل «مهارت پخت آش جو تنوری» به عنوان خوارک سنتی محور کرج-چالوس است که بیشتر به دلیل خواص دارویی و استفاده از مواد بومی منطقه مورد توجه بوده و بیشتر در فصل زمستان طبخ می‌شود. 

خاکی دومین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور از استان البرز را «مهارت پخت شیرینی مشکوی» که شیرینی سنتی محور کرج-چالوس است و غالبا در اعیاد و شب یلدا پخته می‌شود عنوان کرد و ثبت «بازی رزم سپر» به عنوان بازی سنتی استان البرز که خاستگاه آن در خانه‌های دست کند اشتهارد است را دیگر اثر ثبتی استان معرفی کرد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز آیین «پخت سمنوی سادات» را از دیگر مواردی برشمرد که امسال با تلاش کارشناسان این اداره کل به ثبت ملی رسیده و گفت: در این پرونده ثبتی تلاش شد که آیین پخت سمنوی خاندان سادات در شهرستان کرج و روستای حاجی آباد قدیم مورد بررسی قرار گیرد. این مراسم‌های کهن و سنتی در این روستا از قدیم الایام مرسوم بوده و سالیانه طی مراسم خاصی نذر سمنو به کمک اهالی و توسط خانواده سادات طبخ و حفظ شده است. اهالی محل که در طبخ این سمنو به خانواده سادات کمک و همراهی دارند، چند روز قبل از پخت سمنو هر کجا که باشند به محل برمی‌گردند تا در این امر یاری کنند زیرا به تبرک دست سیده خانم مادر خانواده سادات اعتقاد ویژه دارند. 

خاکی «آیین سرخرمن خوانی» را از دیگر میراث ناملموس ثبت شده در استان البرز دانست و گفت: آئین نقالی در فصل درو محصولات کشاورزی و سرخرمن‌خوانی گندم به عنوان یک رسم در بین مردم مطرح بوده که توسط نقالان و دراویش در هر منطقه بر سر مزارع اجرا می‌شده است. آنچه این نوع از نقاشی‌ها را خاص می‌کند، نحوه و نوع کاربری و ابعاد و قطع نقاشی‌ها بوده که با ترسیم بر پشت شیشه در ابعاد کوچک به لحاظ حمل و نقل آسان‌تر، مورد استفاده دراویش و نقالان قرار گرفته است. موضوع به کار رفته در این آیین، استفاده از شمایل‌های مختلف ائمه و موضوعات شاهنامه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120200098
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha