کمیته آموزش شورای جهانی کمیته‌ای برای آموزش و اقدامات فرهنگی در شورای جهانی موزه‌ها/ موزه‌ای برای همه

کمیته آموزش شورای جهانی(ICOM-CECA) کمیته‌ای برای آموزش و اقدامات فرهنگی در شورای جهانی موزه‌ها است؛ یکی از بزرگترین کمیته‌های بین‌المللی با بیش از ۱۵۰۰ عضو از حدود ۸۵ کشور، اعضای این کمیته متخصصانی هستند که در بخش‌های مختلف حوزه موزه یا موسسات مرتبط با موزه کار می‌کنند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲، با موضوع «اهمیت آموزش در موزه‌ها» با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقمندان و ... بصورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد.

موضوع «موزه‌ای برای همه» در این نشست توسط رافائلا روسو-ریچی مسئول و موسس کمیته آموزش ایکوم فرانسه و هماهنگ کننده در کمیته آموزش ایکوم جهانی و ویویانا گوباتو هماهنگ کننده کمیته آموزش در ایکوم جهانی به بحث نهاده شد.

رافائلا روسو-ریچی مسئول و موسس کمیته آموزش ایکوم فرانسه و هماهنگ کننده در کمیته آموزش ایکوم جهانی گفت: کمیته آموزش شورای جهانی(ICOM-CECA) کمیته‌ای برای آموزش و اقدامات فرهنگی در شورای جهانی موزه‌ها است. یکی از بزرگترین کمیته‌های بین‌المللی با بیش از ۱۵۰۰ عضو از حدود ۸۵ کشور، اعضای این کمیته متخصصانی هستند که در بخش‌های مختلف حوزه موزه یا موسسات مرتبط با موزه کار می‌کنند. اعضای این کمیته در زمینه‌های وساطت(میانجیگری) فرهنگی، تعامل با مخاطب و مشارکت به هر دو صورت پژوهشی و تجربی علاقمند هستند.

او با طرح این پرسش که گروه منافع خاص کمیته آموزش ایکوم جهانی چیست گفت: این کمیته فرصتی به اعضا می‌دهد تا در طول سال و نه تنها در زمان کنفرانس سالانه درباره موضوعی خاص تبادل نظر داشته باشند. تعاملات جلسات سالانه کمیته آموزش را با تشکیل گروه‌های بحث بر اساس کار و مبادلات این گروه‌ها در طول افزایش می‌دهد. به اعضای که نمی‌توانند در جلسات سالانه کمیته آموزش، به صورت حضوری شرکت کنند امکان می‌دهد از راه دور در گروه‌های بحث مرتبط با موضوع مورد علاقه‌شان مشارکت داشته باشند و ابزارهایی برای غنای تجربه و مهارتهای اعضا ایجاد می‌کند.

مسئول و موسس کمیته آموزش ایکوم فرانسه و هماهنگ کننده در کمیته آموزش ایکوم جهانی در پاسخ به این پرسش که  موزه فراگیر، دسترسی جهانیSIG  چیست گفت: این کمیته در سال ۲۰۲۰ تأسیس شد و مفهوم دسترس‌پذیری جهانی را معرفی می‌کند که در نظر دارد واسطه‌ای طرح بنیان برای نیازهای مشخص بازدیدکنندگان خاص باشد، دیدار بازدیدکنندگان موزه را غنا بخشیده و تسهیل می‌کند. جلسات بحث و گفتگوی غیر رسمی مرتبط با مسائل دسترسی‌پذیری در موزه‌ها برای همکاران از سراسر جهان برگزار می‌کند که تبادل تجربه‌های موفق و همچنین بازتاب جمعی تجربه‌ها را تسهیل کند.

او اظهارکرد: در سال ۲۰۱۸ گروه (SIG) پوستری برای متخصصان موزه طراحی کرد.این پوستر در اکتبر سال ۲۰۲۱ همزمان با کنفرانس سالانه کمیته آموزش در لوون بلژیک رونمایی شد.امکان دانلود پوستر در وب سایت کمیته آموزش وجود دارد.

روسو-ریچی افزود: این پوستر جهت به اشتراک گذاشتن توصیه‌های اجرایی دسترس‌پذیری و فراگیری، به منظور افزایش آگاهی درباره مسائل دسترس‌پذیری با ابزاری مشارکتی برای اینکه نشان دهیم موزه‌ها با راهبردی ساده می‌توانند به مکانی خوشایند تبدیل شوند. به منظور به اشتراک گذاشتن راه‌حل‌های ملموس، آسان برای اجرا و مقرون به صرفه برای حمایت از درک جدید از دسترسی و برای خطاب قرار دادن نه تنها مدیران مخاطب(مسئولین بخش بازدید موزه) و میانجی‌گران بلکه موزه داران نمایشگاه(نمایشگاه گردانان)، حفاظت‌گران، متصدیان تالار(انتظامات تالارهای موزه)، مدیران موزه و هر فردی که در موزه کار می‌کند طراحی شده است.

او در ادامه به تشریح این طرح ، مراحل انجام آن و مثال‌های مرتبط پرداخت و گفت: ایده‌ها منتخب در چهار بخش خوش‌آمدگویی، گروه، علائم و ارتباطات و محیط سازماندهی شدند و هر ایده تصویر خودش را دارد .

ویویانا گوباتو هماهنگ کننده کمیته آموزش در ایکوم جهانی نیز در ادامه به چالش‌ها و اهداف گروه پرداخت وگفت: کار این گروه در درجه اول بر همکاری، تبادل و گفتگوی جهانی متمرکز است. حتی قبل از ساخت یک ابزار(ارتباطی)، آنچه که برای ما الهام‌بخش است، روش مواجهه و ایجاد شبکه با متخصصان درباره نوآوری‌ها در دسترس‌پذیری و فراگیری است. به همین دلیل، تبادل بهترین تجربه‌ها بسیار مهم است.

گوباتو با اشاره به گفتگوی جهانی، تبادل تجربه‌ها و راهبرد و نوآوری به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه پرداخت وگفت: ما جامعه بین‌المللی متخصصان موزه و محوطه‌های میراثی هستیم که فضایی برای تبادل و نظارت اطلاعات ایجاد می‌کنیم و علاقه‌ داریم پروژه‌ها و گفتگوی مرتبط با تعریف ایکوم ۲۰۲۳ داشته باشیم و محدودیت‌های کنش‌هایمان را بشناسیم و به دنبال غلبه بر آنها باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha