نشست تخصصی معرفی و بررسی کتاب «از آستارا تا هوسم» برگزار شد

نشست تخصصی معرفی و بررسی کتاب از آستارا تا هوسم با حضور نویسنده کتاب برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در روز دوشنبه 14 اسفند 1402، در دوازدهمین و آخرین رویداد سال ۱۴۰۲ از سلسله نشست‌های تخصصی «از سرگذشت تا سرنوشت»، معرفی و  بررسی کتاب از «آستارا تا هوسم» با حضور نویسنده اثر ولی جهانی در سالن اجتماعات سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برگزار شد.

این کتاب از کتاب‌های نوشته شده در حوزه باستان‌شناسی است که در شش فصل به بررسی حفاری‌های باستان‌شناسی گیلان می‌پردازد و همچنین با نگاهی موشکافانه اما مختصر زندگی و هنر ساکنان سرزمین گیلان از دیدگاه باستان‌شناسی بررسی شده است.

در این کتاب سعی شده در حد امکان به مسائل باستان‌شناسی گیلان بر اساس آخرین دستاوردهای پژوهشی و یافته‌های علمی و آثار تاریخی بسیار مهم که تا سال 1393 بررسی شده‌اند، پرداخته شود.

این پژوهش در شش فصل تهیه و تنظیم شده است: فصل اول دربارۀ جغرافیای طبیعی، تاریخی و باستانی استان گیلان است. در فصل دوم به سابقۀ کاوش‌های باستان‌شناسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی و دشواری‌های علم باستان‌شناسی و حفاری غیرقانونی پرداخته شده است.

در فصل سوم از نقش عوامل جغرافیایی در شکل‌گیری استقرارها بحث شده است. در فصل چهارم از پیشینۀ معماری گیلان از دیدگاه باستان‌شناسی، تزئینات معماری بناهای تاریخی گیلان و آسیب‌شناسی معماری گیلان سخن رفته است. فصل پنجم دربارۀ باستان شناسی ۱۶ شهرستان استان گیلان است. در فصل ششم و پایانی کتاب، نتیجه‌گیری به همراه تصاویر و نقشه‌ها آمده است.

در ادامه این نشست، طرح گردشگری جغرافیای نهضت جنگل توسط اسحاق اثری ارائه شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha