آیین «افطار» و «نوروز» فهم بشر را ارتقا داده‌اند/ اقدامی پاسدارانه برای معرفی، حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی گفت: هم آیین افطار و هم نوروز هر دو میزبان انسان‌های خداجویی هستند که فهم بشر را ارتقا داده‌اند.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم بزرگداشت ثبت جهانی نوروز و افطاری و سنت‌های فرهنگی و اجتماعی وابسته آن با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و سفرای کشورهای مختلف عصر امروز جمعه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی برگزاری این مراسم را اقدامی پاسدارانه برای معرفی، حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی ارزشمندی عنوان‌کرد که در چارچوب موازین کنوانسیون ۲۰۰۳ به ثبت رسیده است.

او با اشاره به اینکه این عناصر لبریز از روح یکتاپرستی، عشق، امید، محبت، مهربانی و انسان دوستی هستند، ادامه داد: هم آیین افطار و هم تولد دوباره طبیعت در قالب نوروز هر دو میزبان انسان‌های خداجویی هستند که فهم بشر را ارتقا داده‌اند.

ایزدی در پایان از حاضران درخواست کرد برای مردم غزه و برقراری صلح دعا کنند.

نیاز به ترویج پیام‌های معنوی و ارزش‌های بشردوستانه

در ادامه نظام‌الدین زاهدی سفیر تاجیکستان با تبریک ماه مبارک رمضان و عید نوروز به تقارن این دو عنصر فرهنگی ناملموس و نماد ملی و اسلامی اشاره کرد و افزود: رمضان عنصری اسلامی است که در طول بیش از ۱۴ قرن پشتوانه معنوی فرهنگ و تمدن ایران و ایران زمین فرهنگی است.

او ادامه داد: این دو عنصر ملی و اسلامی در تاریخ فرهنگ‌ و تمدن ایران زمین موجب پایداری و بالندگی این فرهنگ‌ و تمدن شده‌اند.زاهدی با بیان اینکه امروز نوروز فراتر از ایران رفته و حوزه فرهنگی را در برگرفته است، افزود: نوروز حامل پیام‌های جاودانه بشری مانند دوستی و رفاقت، همدلی و همبستگی، جوانمردی، بخشش، سخاوت است که نزد تمامی ادیان و ملت‌ها محترم است. این است که نوروز تا کنون باقی مانده و پایدار خواهد ماند.

زاهدی در ادامه به برگزاری نوروز در تاجیکستان و تجلیل از این آیین گرانقدر اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بحران غزه امروز بیش از پیش به ترویج پیام‌های معنوی و ارزش‌های بشردوستانه نوروز نیاز داریم. به همین دلیل جشنی بین‌المللی اعلام‌ شده است و با ابتکار دوازده کشور در فهرست یونسکو ثبت شده است.

سفیر تاجیکستان در ایران ادامه داد: همچنین افطار تنها یک آیین سنتی نیست بلکه یک فرهنگ است که موجب انسجام اجتماعی، وفاق ملی و توجه به مستمندان می‌شود.‌او در پایان پاسداشت این پیام‌های بشردوستانه را در برقراری صلح در جهان مهم عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122501623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha