پایگاه جهانی چغازنبیل نیازمند توجه ویژه برنامه‌ریزان استانی و ملی است

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: برای بهبود زیرساخت‌های منطقه، نیاز به توجه ویژه برنامه‌ریزان استانی و ملی وجود دارد تا تسهیلات گردشگری بهبود یابد و دسترسی به مجموعه سهولت‌بخش شود.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی با اشاره به تلاش‌ها و فعالیت‌های این پایگاه برای حفاظت از میراث جهانی چغازنبیل بیان کرد: در این پایگاه جهانی یک تیم متخصص وجود دارد که در طول سال به حفاظت و مرمت این اثر مشغولند. این تیم به طور مداوم در تمام فصول سال، از جمله حفاظت پیشگیرانه، حفاظت پس از باران و حفاظت در دوران گرما، روی این سایت باستانی کار می‌کند تا آن را برای پذیرش بازدیدکنندگان آماده کنند.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اظهار کرد: تیم حفاظت پایگاه جهانی چغازنبیل پس از بارش باران، محل را بررسی می‌کنند و هر نوع خرابی و آسیب را تعمیر و حفاظت می‌کنند تا از وقوع حوادث بدتر جلوگیری شود.

او افزود: نگهداری یک مجموعه به این عظمت با وجود مصالح خشت و گلی، یکی از چالش‌برانگیزترین و سخت‌ترین کارهایست که امکان انجام آن با نیروی انسانی محدود صورت می‌گیرد.

رشنویی بیان کرد: با این حال، برای بهبود زیرساخت‌های منطقه، نیاز به توجه ویژه برنامه‌ریزان استانی و ملی وجود دارد تا تسهیلات گردشگری بهبود یابد و دسترسی به مجموعه سهولت‌بخش شود.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه توصیه کرد: موزه هفت‌تپه به عنوان یکی از موزه‌های برتر در ایران، به بازدیدکنندگان اطلاعات ذی‌قیمتی در مورد دوره عیلام را ارائه می‌دهد. این موزه به عنوان اتاق معرفی دوره عیلام در کنار پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل قرار دارد و به‌طور پیوسته با یکدیگر همکاری می‌کنند.

او ادامه داد: این پایگاه و موزه هفت‌تپه با هم ترکیبی منحصربفرد را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند ابتدا از موزه هفت‌تپه بازدید کرده و اطلاعات مربوط به دوره عیلام را دریافت کنند، سپس به پایگاه جهانی چغازنبیل بروند و از زیبایی‌های این مجموعه تاریخی لذت ببرند.

رشنویی در پایان توصیه کرد: بازدیدکنندگان قبل از رفتن به این منطقه، از راهنمای صوتی اپلیکیشن "زیگورات" استفاده کنند که از کافه بازار قابل دانلود است.

همچنین توصیه شد که برای جلوگیری از شلوغی در نقاط فروش بلیت، بلیت الکترونیکی را از طریق درگاه‌های معتبر تهیه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011402053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha