برگزاری آیین پهلوانی بیل‌گردانی در نیم‌ور محلات استان مرکزی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از برگزاری آیین پهلوانی- سنتی بیل‌گردانی شهرستان نیم‌ور در اردیبهشت ماه خبر داد.

به‌ گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مهدی لعل بار بیان کرد: آیین بیل‌گردانی شهرستان نیم‌ور در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و این مراسم هرساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی در اوایل فروردین یا اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات در ادامه افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده با همکاری شهرداری، شورای اسلامی و ستاد مردمی بیل‌گردانی شهر نیم‌ور، همچون سال‌های گذشته، نمایش کشاورزی، نمایش لایروبی و رژه بیل‌دارها و بیل‌گردانی از بخش‌های مراسم سال جاری خواهد بود. 

او گفت: این آیین سنتی که همه‌ساله به منظور شکرگزاری برای نعمت‌های الهی در شهر نیم‌ور محلات برگزار می‌شود، قدمتی چندین هزارساله دارد و این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم‌ور است انجام می‌دهند. 

لعل بار تصریح کرد: از تمام هم‌وطنان و هم‌استانی‌ها دعوت می‌کنیم تا با شرکت در مراسم بیل‌گردانی، شاهد آیینی سنتی و میراثی ۲ هزارساله در شهر نیم‌ور باشند و از این برنامه بسیار مفرح و شاد لذت ببرند. 

این آیین روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha