اعضای کمیسیون فرهنگی در دیدار با ضرغامی چه گفتند؟/ از ظرفیت‌های بالا در حوزه صنایع‌دستی تا حرکت روبه جلوی وزارت میراث‌فرهنگی

نشست صمیمانه رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست صمیمانه رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ در محل موزه ملی ایران برگزار شد و اعضای کمیسیون فرهنگی به بیان نظر و پیشنهادهای خود پرداختند و بر تقویت روابط کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کردند.

در این جلسه سه ساعته رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده دولت سیزدهم و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر تداوم برنامه‌ها و ماموریت‌های این وزارتخانه تاکید کردند.

آنچه در ادامه می‌آید، مهمترین بخش صحبت‌ها و نظرات ارائه شده رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست صمیمانه است. 

مجلس از برنامه‌ها و ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود آقای ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همت بالای او شاهد هستیم کارها در این وزارتخانه به خوبی پیش می‌رود.

او افزود: در بازدید از موزه ملی ایران چیزهای بسیاری یاد گرفتم. توضیحات بسیار خوبی داده شد و استقبال خوبی نیز این جلسه از سوی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شده است. با تلاش‌های انجام شده این سازمان تبدیل به وزارتخانه شد و همت آقای ضرغامی کار را به شکل بهتری جلوتر می‌برد.

آقاتهرانی اظهار کرد: هدف ما کمک کردن است خوشبختانه این وزارتخانه روابط خوبی با مجلس دارد و این به پیشبرد هرچه بهتر کارها بیشتر کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه به حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه توجه جدی شده است. پیشنها ما این است که هر شش ماه یک بار گزارشی از پیشرفت برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شود تا مجلس نیز بتواند برای حمایت از این وزارتخانه به شکل بهتری برنامه‌ریزی کند. حوزه فرهنگ بسیار مهم است اما متاسفانه اهمیتی که باید به فرهنگ داده شود کمتر است و در طول تاریخ این حوزه مظلوم واقع شده است. باید همت‌ها در این باره بیشتر شود.

او ادامه داد: برگزاری این نشست‌ها بسیار خوب است و نمایندگان مجلس خصوصا اعضای کمیسیون فرهنگی، از برنامه‌ها و ماموریت‌های این وزارتخانه حمایت می‌کنند.

ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع‌دستی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی وجود دارد

سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در ادامه گفت: ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع‌دستی برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی داریم. این نیازمند تشکیل تعاونی، برنامه‌ریزی و تاسیس هلدینگ‌های اقتصادی است.

او تصریح کرد: برای معرفی موزه ملی، انیمیشن تولید شود و به کودکان معرفی کنیم تا به شکل مفهومی موضوعات مربوط به موزه را بشناسند. 

یزدی خواه به وجود بوم گردی‌ها اشاره کرد و افزود: بوم‌گردی‌ها دارای ظرفیت‌های خوبی هستند و نقش مهمی در توسعه روستا و اشتغال دارند.

فرهنگمان را باید از طریق موزه ملی ایران به دنیا معرفی کنیم

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در ادامه گفت: وزارت میراث‌فرهنگی یک تفاوت عمده با سایر نهادها دارد و آن این است که بسیاری از دستگاه‌ها برای آنچه ندارند تلاش می‌کنند تا آن را خلق کنند اما میراث‌فرهنگی داشته‌های فراوانی دارد که باید آن‌ها را حفظ کند. خوشبختانه تلاش‌های زیادی در موزه ملی ایران می‌شود و باید از طریق آثار و اشیای تاریخی این موزه، خود را به دنیا در حوزه فرهنگ معرفی کنیم.

او ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه در حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه کارهای بسیار خوبی انجام شده که البته احساس می‌کنم همه ما سوار یک ماشین هستیم و یک مقصد داریم.

کمک دولت و مجلس در تدوین برنامه هفتم باعث افتخار است

احمد راستینه، نماینده شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت: کمک دولت و مجلس در تدوین برنامه هفتم هم برای دولت و هم برای مجلس باعث افتخار بود و بخشی از نقطه ضعف‌ها در حوزه فرهنگ را پوشش داده است.

او ادامه داد: در حوزه صنایع‌دستی کارهای بسیار خوبی انجام شده اما نکته مهم در این حوزه بازاریابی و فروش است. در این باره باید واقعا کار کرد. آثار زیبایی تولید می‌شود اما هنرمندان برای فروش مشکل دارند.

راستیه تصریح کرد: موضوع بعدی استفاده از آثار موزه‌ای برای معرفی فرهنگ و تاریخ کشورمان است. تمدن ایران در موزه‌های دنیا ضعیف معرفی شده است. تقویت همکاری‌های موزه‌ای می‌تواند باعث معرفی بیشتر فرهنگ و تاریخ ایران شود. 

شاهد رونق و توسعه و حرکت روبه جلوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم

سید مجتبی محفوظی دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: یکی از اتفاقات مهم حمایتی مجلس از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تدوین قوانینی در برنامه هفتم توسعه است.

او ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد رونق و توسعه و حرکت روبه جلوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هستیم. من از نزدیک شاهد تلاش وزیر، معاونان، مدیران و کارشناسان این وزارتخانه بودم. زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد موضوع کرونا آسیب جدی به گردشگری وارد کرده بود اما با تلاش‌های انجام شده شاهد هستیم که صنعت گردشگری دوباره احیا شد.

تلاش‌های بسیار خوبی در هر سه حوزه ماموریتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است

غلامرضا منتظری، نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی در ادامه گفت: تلاش‌های بسیار خوبی در هر سه حوزه ماموریتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده اما توصیه می‌کنم به این میزان رشد قانع نشوید. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این وزارتخانه بسیار بالا است و باید از آن‌ها استفاده کرد.

او ادامه داد: اگر ما گردشگری را یک صنعت بدانیم، یک صنعت درجه یک است که می‌تواند بهترین جایگزین نفت باشد.

منتظری اظهار کرد: فرش دستباف هویت ماست اما این هنر رو به زوال و فراموشی است. در خواست من این است که تکلیف فرش دستباف مشخص شود و چنانچه امکانش هست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی صنعت فرش دستباف باشد. 

با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانیم از فروش نفت بی‌نیاز شویم

جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در ادامه گفت: در بازدید از موزه ملی ایران از نزدیک با آثار و اشیای تاریخی آشنا شدیم توضیحات بسیار خوبی ارائه شد. واقعا اعتقاد دارم با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌توانیم از فروش نفت بی‌نیاز شویم. آثار تاریخی ما باید از مخازن خارج شوند و به نمایش درآیند. این‌ها آثار ارزشمندی هستند. موزه مصر۴۲ هکتار است و افراد در بازدید موزه آن کشور دو تا سه روز اقامت دارند و برای بازدید از موزه زمان صرف می‌کنند اما موزه ملی ایران با تمام ظرفیت‌هایی که دارد از ۸ هزار متر فضا برخوردار است.

او افزود: جایگاهی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد به گونه‌ای است که می‌تواند درآمدزا باشد و حتی شما می‌توانید به دولت کمک کنید. 

اتفاقات خوب در حوزه صنایع‌دستی

روح‌الله نجابت نماینده شیراز و زرقان در ادامه گفت: با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" در استان فارس کارهای مهمی را در حوزه صنایع‌دستی آغاز کردیم و شاهد اتفاقات بسیار خوبی هستیم.

او ادامه داد: صنایع‌دستی ظرفیت‌های بالایی دارد و درخواست ما این است که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره برنامه‌ریزی‌ داشته باشد. در دو حوزه دیگر نیز این وزارتخانه دارای ظرفیت‌های بزرگی است و باید از ظرفیت‌های این وزارتخانه به شکل بهتری استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha