عضویت ارگان‌های غیر دولتی در ایکوم و ایکوموس تحت حمایت همه‌جانبه دولت است/ همکاری همه‌جانبه با سازمان‌های مردم نهاد و اعضای غیردولتی

رئیس مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران با بیان این که در این دو نهاد روند کار به گونه‌ای است که غالبا حق غیر دولتی‌ها غالب است، گفت: ارگان‌ها و موسسات غیر دولتی در ایکوم و ایکوموس امور را به خوبی اداره می‌کنند و نظرات کارشناسی خود را مطرح می‌کنند.

مهدی حجت، رئیس مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با اشاره به انتشار شایعه خروج ایران از شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی که از سوی وزیر میراث‌فرهنگی تکذیب شد، گفت: عضویت در نهادهای بین‌المللی از جمله ایکوم و ایکوموس به دو صورت دولتی و غیر دولتی (ارگان‌ها و سازمان‌های مردم نهاد) است.

او با بیان این که قبل از انقلاب اسلامی عضویت ایران در این دو نهاد بین‌المللی انجام شد، افزود: در آن موقع امکان عضویتی در باب وزارت میراث فرهنگی وجود نداشت و دولت مجبور به عضویت بود و فقط نام ایران آنجا ثبت شده بود حتی پولی برای پرداخت حق عضویت هم نداشتیم که پرداخت کنیم و پس از انقلاب اعضای غیر دولتی وارد شورای بین المللی موزه‌ها و شورای بین المللی محوطه‌ها و بناها شدند. درحال حاضر هم اعضای غیردولتی ایکوم و ایکوموس ایران حق عضویت خود را پرداخت می‌کنند و ایکوم و ایکوم جهانی همکاری و تعاملات خوبی با سازمان‌های مردم نهاد و اعضای غیردولتی دارند.

حجت همچنین ادامه داد: اکنون دولت به این نتیجه رسیده که عضویت در سازمان هایی مثل ایکوم و ایکوموس توسط ارگان ها و سازمان های مردم نهاد بسیار موثرتر از عضویت خود دولت هاست و کاملا هم درست است. موسسات ایرانی که در این نهادها عضو هستند با پرداخت حق عضویت خود حق اظهار نظر و رای دارند پس با عضویت آنها دیگر نیازی نیست دولت نیز به صورت موازی نیز عضو باشد.

رئیس مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران با بیان این که در این دو نهاد روند کار به گونه ای است که غالبا حق غیر دولتی ها غالب است، اظهار کرد: ارگان ها و موسسات غیر دولتی در ایکوم و ایکوموس امور را به خوبی اداره می کنند و نظرات کارشناسی خود را مطرح می کنند.

او با تاکید بر این که لغو عضویت دولت ها در این دو نهاد به معنای پایان کار آنها نیست، افزود: اتفاقا دولت با عضویت موسسات مردم نهاد در ایکوم و ایکوموس حمایت های همه جانبه را از آنها به عمل می آورد و در نهایت کار و وظیفه آن ها نیز بسیار موثر تر انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012902998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha