نشست تخصصی و رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود برگزار شد

معاون میراث‌فرهنگی خراسان رضوی گفت: نشست تخصصی باستان‌شناسی و رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته در کشف رود برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، احسان زهره‌وندی چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳  در این نشست تخصصی که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: کشف رود، رودخانه‌ای تاریخی، اساطیری و باستان‌شناسی است که نویافته های عصر «پلئیستوسن» در امتداد این رودخانه کشف رود بخشی از تاریخ این سرزمین کهن را نمایان می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم‌چنین با رونمایی از نخستین دست‌افزارهای سنگی آشولی در شمال شرف فلات ایران دستاوردی مهم از تاریخ این استان و ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

او با اشاره به چالش‌های زیست محیطی پیرامون کشف رود تاکید کرد: با رونمایی از مطالعات باستان‌شناسی و نویافته‌های محدوده کشف رود اهمیت این رودخانه دوچندان شده و وظیفه همه دستگاه‌هایی اجرایی است که این میراث ارزشمند طبیعی و تاریخی را حفظ کنند.

زهره‌وندی تصریح کرد: ارائه دستاوردهای پژوهشی جدید محوطه قادرآباد توس نیز اهمیت منطقه تاریخی توس در کنار کشف رود را نشان می‌دهد و امیدواریم با روشن شدن بخشی از تاریخی کهن این سرزمین توجه مسئولان و مردم به این منطقه تاریخی جلب شود.
 

نشست تخصصی و رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود برگزار شد

در ادامه علی صدارئی پژوهشگر پژوهشگاه رونین و مدرس مدعو گروه باستان شناسی دانشگاه تربت حیدریه دستاوردهای پژوهشی خود درباره نویافته های عصر «پلئیستوسن» در امتداد رودخانه کشف رود را ارائه کرد.

 صدارئی در بخشی از صحبت‌های خود گفت: انسان اولیه پس از خروج از آفریقا یکی از اولین مناطقی که به آن مهاجرت کرد، شمال شرق ایران بود.

او یادآور شد: کشف رود منابع ابی و سنگی خیلی قوی داشته است، در دوره پارینه سنگی منابع آب، شکار و سنگ برای سکونت خیلی مهم بوده است. تاریخ سکونت بشر در کل فلات ایران بالاتر از ۱۲۰ هزار سال نیست اما در خراسان و کشف رود آثاری به دست آمده است که ثابت می‌کند قدمت این پدیده در اینجا حدود یک میلیون سال است.

همچنین محمدصادق داوری، دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در ادامه برنامه، دستاوردهای پژوهشی جدیدش درباره محوطه قادرآباد توس در مجاورت کشف رود را ارائه کرد.

او گفت: حوزه کشف رود در ادبیات باستان شناسی جهان شناخته شده و قدیمی ترین آثار بشر در این مکان به دست آمده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عامل سکونت در مشهد کشف رود بوده است.

در این نشست که با حضور باستان‌شناسان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه میراث فرهنگی برگزار شد، پیرامون این نویافته‌ها مباحث علمی انجام شد.

کشف رود، نام رودی در شمال استان خراسان رضوی است، کَشَف‌رود، در میان دره کَشَف‌رود خراسان رضوی و در قسمت شمالی کلان‌شهر مشهد جاری است.

این رودخانه باستانی و تاریخی است و از کشف‌رود چندین بار در شاهنامه فردوسی یاد شده‌است.

کشف رود نام مجموعه ای از محوطه‌های دوره پارینه سنگی قدیم است است که در حد فاصل ۳۵ کیلومتری تا ۸۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در اطراف بستر اصلی رودخانه کشف‌رود واقع شده‌اند.

نشست تخصصی و رونمایی از دست‌افزارهای سنگی نویافته کشف رود برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha