منظر جهانی هورامان / اورامانات الگویی برای توسعه با مشارکت مردم

توسعه گردشگری در منظر جهانی هورامان / اورامانات بدون تردید بیشترین تاثیر را از مشارکت مردم گرفته است و این اتفاق می‌تواند الگویی برای تحقق بسیاری از پروژه‌های بزرگ و اثرگذار در استان‌ و سایر نقاط کشور باشد.

مهدی خالوندی روزنامه‌نگار کرمانشاهی در یادداشتی نوشت: منطقه جهانی هورامان / اورامانات در چند سال اخیر با سرعت بسیار زیاد و خیره کننده‌ای در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی سفر در کشور است، اتفاق شگرفی که بدون تردید مردم محلی بازیگران و عامل اصلی سرعت بخشیدن به این فرایند توسعه‌ای هستند. 

گردشگرانی که عامل اصلی و اساسی حضور آن‌ها در این منطقه دیدن فرهنگ غنی، بی‌نظیر، جذاب و خیره کننده و مردمانی با آداب و رسوم خاص است که حس نوع دوستی و مهمان نوازی آنها بر تشدید این بازدیدها اثرگذار بوده و هست. 

راه‌اندازی صدها واحد تاسیسات گردشگری در چند سال اخیر در این محدوده درکنار فعالیت هزاران واحد فاقد مجوز با محوریت مردم محلی و نیز درخواست‌های متعدد برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری خود گواهی بر سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه هورامان / اورامانات است. 

مردم سخت‌کوش منطقه هورامان / اورامانات که همواره در دل کوه‌های سربه فلک کشیده با کمترین فرصت اقتصادی دچار محدودیت‌های بسیار و با یک عقب ماندگی تاریخی در حوزه توسعه اقتصادی مواجه بودند، امروزه به درستی از ظرفیت برند جهانی شدن این منطقه بیشترین بهره را برده و به سرعت مسیر توسعه با محوریت گردشگری را در پیش گرفته‌اند. 

برند جهانی هورامان / اورامانات بدون تردید یکی از مطرح ترین و اثرگذارترین برندهای جهانی شده توسط وزارت میراث‌فرهنگی است که اثرات توسعه‌ای بی‌نظیری داشته است که با توجه به گستردگی محدوده آن و اقتصادی و اجتماعی آن با هیچ کدام از سایر مواریث جهانی شده کشور قابل قیاس نیست. 

باید به این نکته توجه و تاکید کرد که در این میان نقش مشارکت مردم در شکل گیری این اتفاق بزرگ بسیار پر رنگ بوده و هست. بدون تردید مطالبه جدی مردم هورامان / اورامانات از وزارت میراث‌فرهنگی برای ثبت جهانی این منظر و مشارکت مستمر آنها در فرایند تکمیل و به سرانجام رسیدن پرونده بی‌بدیل و بسیار اثر گذار بود. همگان به خوبی به یاد دارند هنگامی که ارزیابان یونسکو برای نهایی کردن پرونده به منطقه سفر کردند، مردم و بزرگان محلی همه توان و ظرفیت خود برای جلب نظر آنها به کار گرفتند و یکی از اصلی‌ترین عوامل به ثمر رسیدن تلاش‌های جمعی بودند. 

منظر فرهنگی جهانی هورامان / اورامانات با توجه به معیارهای ثبت آن که بیشتر جنبه فرهنگی و اجتماعی دارد، نقش انسان در آن بسیار پر رنگ و اثرگذار است. در واقع این مردم محلی هستند که باید از این داشته‌های فرهنگی صیانت کنند و برای عموم به اشتراک بگذارند، اتفاقی که به خوبی در این دیار شکل گرفته است و مردم محلی با گشاده رویی زیبایی‌های بی‌نظیر منطقه را برای همگان به اشتراک گذاشته‌اند. 

برپایی مراسم آیینی کهن با حضور چند هزار نفری گردشگران از همه جای ایران همچون آیین کومسای در هورامان تخت، جشن‌های نوروز، مراسم آیینی برداشت محصولات باغی منطقه در طول سال، اجراهای گروه‌های بزرگ دف و تنبورنوازی، پوشش محلی خاص با تنوع رنگ بسیار زیاد، موسیقی فولکلور محلی، معماری خاص، آداب و رسوم ویژه، تنوع غذایی جذاب و متناسب با هر ذائقه‌ای و ده‌ها مورد دیگر که در همه آنها مشارکت مردم حرف اول را می‌زند، در کنار طبیعت شگفت‌انگیز منطقه، منظر جهانی هورامان / اورامانات را به بهشت گردشگران تبدیل کرده است. 

این ظرفیت‌های ممتاز سالانه میلیون‌ها گردشگر را روانه منطقه می‌کند و مشارکت مردم به عنوان بهره‌برداران اصلی از این اتفاق نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته است و تا امروز توانسته‌اند با موج توسعه گردشگری هورامان / اورامانات همراه شوند و اتفاقات ویژه‌ای را رقم زنند. 

بدون تردید در هر برنامه توسعه‌ای با هدف تحول آفرینی در یک منطقه، محدوده و حتی استان و کشور، اگر حضور و همراهی جوامع محلی برای شکل گیری فرایندهای لازم و حمایت از اتفاقاتی که می‌تواند در پیشبرد مساله اثر گذار باشد، وجود نداشته باشد، توسعه کامل شکل نمی‌گیرد و یا روند آن بسیار کند و مشکلات بیشتر پیش می‌رود. در واقع سهیم کردن مردم در منافع طرح‌های توسعه‌ای ضمن جلب مشارکت‌ها و حمایت‌های اجتماعی به پیشبرد و دستیابی به اهداف مورد نظر با سرعت بیشتر و کمترین آسیب کمک می‌کند. 

در خاتمه باید گفت اتفاقاتی که در محدوده منظر جهانی هورامان / اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان رخ داده است، می‌تواند به عنوان الگویی اثرگذار و موفق برای استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در توسعه مناطق مختلف کشور مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha