نشست تدوین برنامه‌های مدیریت بحران برای بافت‌های تاریخی برگزار شد

به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نشست تخصصی با عنوان «تدوین برنامه‌های مدیریت بحران برای بافت‌های تاریخی در تطابق با برنامه‌ها و سیاست‌های محلی، شهری و ملی» برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، این نشست روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در سالن مدیریت بحران استانداری یزد با حضور کارشناسان و مدیران شهرستان‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی، دانشجویان، اساتید معماری و مرمت و نیز مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری یزد برگزار شد.

در این نشست تخصصی شاهد سه سخنرانی با محور مشترک مدیریت بحران برای بافت های تاریخی بودیم:

در قسمت اول این نشست سپیده پورمحمدی و مرضیه صفار کارشناسان پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در واحد مبارزه با عوامل بیولوژیک خسارت‌زا به بناهای تاریخی در خصوص مدیریت تلفیقی بحران طغیان موریانه در محله تاریخی شوده علیای شهرستان تفت سخنرانی کردند.

در این پنل به نمونه موردی بحران هجوم موریانه‌ها به محله تاریخی شوده علیا در شهرستان تفت اشاره و توضیح داده شد که چگونه می‌توان علاوه بر اقدامات تخصصی و میدانی توسط کارشناسان مربوطه، بااطلاع رسانی هدفمند و اصلاح باورهای غلط، جامعه محلی را برای رفع بحران پیش‌آمده همراه و مدیریت کرد.

در بخش دیگری از این نشست سید هادی رضوی کارشناس ارشد مرمت ابنیه و بافت‌های تاریخی-مشاور و مرمتگر به سخنرانی در خصوص چگونگی برنامه‌ریزی مدیریت بحران در بافت میراث جهانی شهر تاریخی یزد در تطابق با برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط؛ و ارائه نمونه موردی بازخوانی تجربه سیل در بافت تاریخی یزد و مدیریت بحران و اقدامات بعد از آن پرداخت.

در این پنل ضمن ارائه تجربیات مدیریت بحران در سیل مردادماه ۱۴۰۱ در یزد و آسیب‌شناسی آن به مواردی چون اهمیت خوانش تاریخی در مواجهه با بلایای طبیعی و نیز اهمیت استفاده دائم از سرمایه‌های اجتماعی (نه صرفاً استفاده اورژانسی) و نیز آموزش مردم محلی اشاره شد.

در بخش سوم این نشست موضوع میراث معماری خشتی در برابر زلزله از راهبردها تا مطالعات موردی توسط ندا حاجی صادقی (عضو هیئت‌علمی دانشکده هنر و معماری یزد) و حامد عزیزی بندر آبادی (عضو هیئت‌علمی دانشکده عمران دانشگاه یزد) مطرح شد.

در این پنل به لزوم حفاظت از بافت تاریخی شهر یزد به‌عنوان منسجم‌ترین بافت تاریخی میراث جهانی که هنوز حیات در آن جریان دارد اشاره شد و در ادامه مروری بر روش‌های استحکام‌بخشی لرزه‌ای ابنیه خشتی با تأکید برکلاف بندی آن‌ها با مصالح همگون مطرح شد.

هم‌چنین به اهم فعالیت‌های دانشگاه یزد در چهارچوب برنامه کاهش ریسک زلزله و انجام مطالعات آزمایشگاهی متعدد لرزه‌ای سازه‌های خشتی و نیز همکاری با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در تدوین دستورالعمل ساخت‌وساز جدید با خشت پرداخته شد.

نشست تدوین برنامه‌های مدیریت بحران برای بافت‌های تاریخی برگزار شد

نشست تدوین برنامه‌های مدیریت بحران برای بافت‌های تاریخی برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1403020100043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha