قنات تاریخی بهر یار دلیجان گل ریزان شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان گرامی داشته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: به مناسبت گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی کشاورزان در این مراسم مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ایرانی ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با تاکید بر این اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی به شماره ۳۱۲۳۸ در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان قدم برداشته می‌شود و در آن کشاورزان با دعا به درگاه پروردگار خواستار بارش رحمت الهی و فزونی آب قنات‌ها شدند.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: قنات بهریار متاسفانه حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات بخشی آن را در دستور کار خود قرار دهد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403020800353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha